In 2014 komt Dr. Edie Perry naar België. Contacteer ons om op de hoogte te blijven!
Tina Taylor neemt voor Braindrums een interview van Dr. Edie Perry, de mede-ontwikkelaar van Patterns of Physical Transformation (PPT). PPT legt een link tussen lichaam en brein, en laat zo jouw lichaam bewegen doen die je niet meer mogelijk dacht. PPT integreert NLP en het werk van Moshe Feldenkrais, je zou het “Hypnose voor het lichaam” kunnen noemen. Dr. Edie Perry gebruikt PPT onder andere bij sport beoefenaars zodat ze minder kwetsuren krijgen, en bij yoga beoefenaars zodat ze hun bewegingen sneller en vlotter leren. In 2014 komt Dr. Edie Perry naar België. Contacteer ons om op de hoogte te blijven!
0 Comments
Benadruk jij – al dan niet bewust – de negatieve dan wel de positieve ervaringen bij jezelf of bij anderen? De belangrijke vraag is hoe je twee verschillende ervaringen ten opzichte van elkaar in beeld brengt door jouw taalgebruik. In jouw woordkeuze kies je (on)bewust om de negatieve ofwel de positieve ervaringen naar voor te brengen, of om ze naast elkaar te plaatsen. Dit kaderen of herkaderen van de twee ervaringen ten opzichte van elkaar heeft niets te maken met de inhoud. Het had net zo goed over regen en zonneschijn kunnen gaan:
Vandaag is het mooi weer, maar morgen zal het regenen. Vandaag is het mooi weer, en morgen zal het regenen. Vandaag is het mooi weer, zelfs al zal het morgen regenen. Wil je nog meer precies en eleganter leren communiceren? Kom dan naar een van onze gratis info-avonden. Open en gesloten onzin We kennen allemaal wel uit een of andere opleiding het concept van open en gesloten vragen. Daarbij hoort meestal ook de uitspraak dat open vragen de goede vragen zijn, en gesloten vragen de slechte. Dit is natuurlijk onzin. Even ter herinnering, op gesloten vragen kan je enkel ja, nee of een afgelijnd antwoord geven. Bij open vragen geef je jouw gesprekspartner de ruimte om te antwoorden. Binnen NLP kennen velen al de Meta model vragen die we kunnen stellen wanneer onze gesprekspartner in een beschrijving informatie weglaat, vervormd of veralgemeend: Wie zegt dat? Hoe weet je dat? ... We kennen ook directe en indirecte vragen. Alle hierboven gestelde vragen zijn directe vragen. Bij een indirecte vraag is de echte vraag “verborgen” in een bewering of in een andere vraag: Ik vraag me af hoeveel mensen hier werken. Weet je soms hoe laat het is? In dit artikel zijn we geïnteresseerd in een andere manier om vragen in categorieën onder te brengen, namelijk: Informatie-vragen Doe-vragen Suggestie-vragen Proces-vragen Informatie-vragen stel je omdat jouw gesprekspartner informatie al heeft die jij wil kennen. Met andere woorden, de enige die voordeel heeft aan deze vraag en het antwoord ben jij. Voorbeelden zijn: Hoe oud ben jij? Hoeveel mensen werken er hier? Doe-vragen zijn vragen die jouw gesprekspartner aanzetten om iets te doen. Dit kan in jouw voordeel zijn, maar ook in het voordeel van jouw gesprekspartner, of van beiden. Kun je jouw auto even verplaatsen? Ik ben benieuwd of je dit volgende raadsel kunt oplossen. Suggestie-vragen bevatten één of meerdere vooronderstelling, die je dus voor waar dient aan te nemen om de vraag te kunnen begrijpen. Wilde jij niet met mij praten? Ik vraag me af of je hier niet een beetje onrechtvaardig bent. Proces-vragen De interessante vragen voor dit artikel zijn de proces-vragen. Bij deze vragen ben je niet noodzakelijk geïnteresseerd in het antwoord op de vraag, maar wel in de activiteit van het beantwoorden van de vraag. De bedoeling van dit type vragen is immers dat ze jouw gesprekspartner in gedachten door een proces laten lopen. Hoe weet je wanneer je een nieuwe werknemer wil aanwerven? Wat heb je nodig om te beslissen welke auto je wil kopen? Hoe ga je jouw medewerkers helpen om deze overstap te maken? Dit type vragen is ideaal in coaching situaties waar het niet jouw taak is om antwoorden te geven, maar wel om jouw gesprekspartner te ondersteunen om zelf antwoorden te vinden. De vraag geeft natuurlijk wel de richting aan waar jouw gesprekspartner gaat zoeken, maar het is jouw gesprekspartner die door het proces moet lopen om antwoorden voor zichzelf te vinden. Wil je leren betere vragen te stellen, of wil je meer weten over deze en andere coaching technieken .. kom dan naar één van onze gratis infoavonden. Hoe los je de belangrijke vragen en problemen in jouw leven op? Ik ben er zeker van dat je jezelf – misschien onbewust – wel eens één of meerdere van de volgende belangrijke vragen gesteld hebt: Wat wil ik gaan doen met mijn leven en hoe breng ik mijn dromen tot realisatie? Hoe krijg ik controle over mijn emoties wanneer ik dat wil? Hoe kan ik blijvend mijn gedrag en mijn denken veranderen? Zovele zelfhulp-boeken en coaches zeggen maar al te vaak wat je moet doen en waarom, maar nooit hoe je dat moet doen. Neuro-Linguïstisch Programmeren – althans in onze aanpak volgens Dr. Richard Bandler – geeft op deze vragen een antwoord. De meest effectieve en efficiënte technologie op gebied van zelfontwikkeling De ontwikkeling van NLP startte in het begin van de jaren 1970s door de grondleggers Dr. Richard Bandler en John Grinder, en is ondertussen blijven evolueren naar een van de meest effectieve en efficiënte technologieën in het domein van zelfontwikkeling. NLP evolueert nu nog steeds, en wordt gebruikt door miljoenen mensen over de hele wereld, al kun je het soms terug vinden onder verschillende namen. Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) is de “Kopieer-Plak” functie voor menselijk gedrag NLP zoekt de best mogelijke manier om iets te bereiken door te kijken naar hoe iemand dit al eerder deed, om het dan aan andere mensen te leren. Dit verschilt van na-apen omdat na-apen naar de uiterlijke kenmerken kijkt. NLP maakt een model van hoe mensen denken, van wat het mentale proces is van een bepaald soort gedrag of van een verandering. Om dit te kunnen kijkt NLP naar de neurologische configuraties. Een fobie is bijvoorbeeld een vast neurologisch patroon tussen de gedachte aan het voorwerp van de fobie (bv. een spin) en de fobische reactie. NLP kijkt ook naar de taalstructuren die vastliggen, die we gebruiken om met onszelf en met anderen te communiceren. Dit omvat hoe we de beelden maken die we ons voorstellen, de verschillende manieren waarop we tegen onszelf spreken en de gevoelens die we daardoor voor onszelf creëren. Het derde element is het inzicht in hoe mensen leren op het gebied van gedrag en vaardigheid. Begrijpen hoe je iets leert betekent dat je jouw eigen gedrag en denken kunt her-programmeren. En natuurlijk ook dat van anderen. Dit geeft ons een set van instrumenten waarmee mensen diepgaande veranderingen kunnen maken bij zichzelf en bij anderen, gemakkelijk en snel. Zo kunnen we bijvoorbeeld zeer snel van een fobie af geraken, in minder dan een half uur, elke keer. Niet door te kijken naar mensen met een fobie, maar door te kijken naar mensen die reeds over een fobie geraakten en uit te zoeken hoe zij dit gedaan hebben op het neurologisch niveau en op het subjectief niveau (beelden, geluiden, zelf-dialoog, gevoelens). Mijn uitnodiging voor jou! Ik nodig jou uit om zelf de kracht van jouw brein te beleven. Elke maand brengen we mensen zoals jij samen die nieuwsgierig zijn naar wat er allemaal mogelijk is. Kom daarom eens naar een van onze gratis info-avonden en oordeel zelf. Voor alle info zie: http://www.nlp-pnl.be/info-sessie-nlp.html |
AuteurMarc Innegraeve is Licensed Master Trainer en Master Practitioner of NLP. Hij maakt deel uit van het team assistenten van Dr. Richard Bandler, John La Valle en Kathleen La Valle, en van Paul McKenna. Archives
March 2024
Categories |