Meer weten? Kom naar een van onze gratis NLP info-sessies.
Sommige mensen slagen erin om heel vlot iemand te overtuigen zonder veel tegenkantingen of bezwaren. Een van de technieken die ze daarvoor gebruiken zijn vooronderstellingen. In dit filmpje leggen we jou uit wat vooronderstellingen zijn, geven we jou 3 manieren om een vooronderstelling te maken en tonen we hoe je ze kunt gebruiken.
Meer weten? Kom naar een van onze gratis NLP info-sessies.
0 Comments
Hoe vaak heb je al meegemaakt dat je een zelfde boodschap brengt naar verschillende mensen en dat de reacties totaal verschillend zijn. Wanneer je jouw boodschap altijd op dezelfde manier brengt, dan bereik je steeds slechts een deel van jouw publiek. We hebben allemaal zelf onze eigen voorkeuren die er voor zorgen dat we in een specifieke context op een consistente manier reageren op een boodschap. Deze voorkeuren zijn onze filters die maken dat we informatie die we binnen krijgen op een bepaalde manier veralgemenen, weglaten of vervormen. Onze voorkeuren kunnen variëren naargelang de context, maar meestal houden we ons binnen een context wel aan deze voorkeuren. Wanneer jij een boodschap naar een gesprekspartner of een publiek brengt, zonder aandacht te schenken aan deze voorkeuren, dan is het normaal dat jij jouw boodschap brengt op jouw eigen manier. Hierdoor zal jouw boodschap slechts dit deel van jouw publiek bereiken dat jouw voorkeuren deelt. In dit artikel wil ik jou 7 van die voorkeuren – in NLP noemen we zo een voorkeur een “meta-programma” – laten ervaren met behulp van een voorbeeld, namelijk het aanprijzen van een restaurant. Criteria Criteria geven aan wat jij belangrijk vindt bij het maken van jouw keuze. De lijst van mogelijke criteria is zeer lang en vanzelfsprekend persoonlijk. Prijs: Wij zijn het goedkoopste restaurant uit de streek. Kwaliteit: Onze sterrenchef werkt steeds met de beste producten. Rust: In ons rustige restaurant zijn kinderen niet toegelaten. … Richting Ofwel zoeken mensen het positieve op, ofwel proberen ze het negatieve te vermijden. Positieve opzoeken: Laat je verwennen in ons luxe restaurant. Negatieve vermijden: Ontsnap in ons restaurant even aan de dagelijkse sleur. Bron van referentie Dit geeft aan waar iemand bevestiging haalt. Dit kan bij anderen zijn, bij jezelf, of een combinatie van beide. Anderen: Kom naar het restaurant waar iedereen over spreekt. Zelf: Ontdek zelf deze verborgen schat. Anderen/Zelf: Alle critici zijn vol lof over ons restaurant, kom zelf oordelen. Zelf/Anderen: Ontdek zelf het restaurant dat al zovelen bekoorde. Beslissingsfactor Je hebt gewoontedieren en zij die steeds iets nieuws willen. En ook daartussen liggen nog enkele varianten. Zelfde: Reeds 40 jaar uw vertrouwde restaurant. Verschillend: Beleef een unieke ervaring in ons tijdelijk pop-up restaurant voor het verdwijnt. Zelfde-Verschillend: Uw vertrouwde restaurant met een vernieuwde menu-kaart. Verschillend-Zelfde: Een nieuw restaurant nog steeds met uw vertrouwde gerechten. Graad van verdeling Sommigen hebben liefst een helicopterzicht, anderen kunnen niet vooruit zonder de details. Nog anderen bewegen zijwaarts, en maken er een gewoonte van om van de hak op de tak te springen. Overzicht: Uw stukje Italië in België. Detail: Proef onze zachte pasta carbonara met verse eieren, onze heerlijke osso bucco gemaakt volgens het recept van de zus van de grootmoeder langs moederszijde van de chef, … Zijwaarts: Proef de gerechten uit het land van Ferrari, de films met Sophia Loren, waar ook andere Holywoordsterren van houden. Kanaal We hebben allemaal een favoriet communicatiekanaal (of een combinatie ervan) langs waar we meest beïnvloedbaar zijn. Al zijn we ons daar niet altijd bewust van. Het is pas wanneer je het juiste kanaal of de juiste kanalen gebruikt dat je tot iemand kunt doordringen. Deze keer zullen we het voorbeeld op een andere manier gebruiken, en stellen we volgende vraag aan een mogelijke klant: “Stel dat je voor het eerst in een restaurant komt, bijvoorbeeld voor een lunchmeeting of een date. Hoe weet je dat je in een goed restaurant zit?” Hier zijn enkele van de mogelijke antwoorden die je kan krijgen. Zien: “Als het er gezellig uit ziet.” “Als de gerechten er goed uit zien.” “Ik kijk wanneer ik binnenkom naar wat andere klanten op hun bord hebben.” Horen: “Als mijn vrienden me vertellen dat het een goed restaurant is.” Doen: “Als het er gezellig is.” “Dat weet ik pas door er te gaan eten.” “Als de sfeer goed is.” Lezen: “Als ik er lovende kritieken over lees.” “Als de beschrijving in de Michelingids mij aan staat.” Interesse Ook in onze interesses hebben we voorkeuren in een bepaalde context. Deze voorkeur kan gaan naar mensen, plaatsen, activiteiten, dingen of informatie. Mensen: Het restaurant waar je aandacht besteedt aan jouw familie en vrienden. Plaatsen: Het restaurant waar je eventjes terug in Italië bent. Activiteiten: Het restaurant waar elk bezoek een belevenis is. Dingen: Het restaurant waar de beste gerechten gemaakt worden met enkel verse producten. Informatie: Het restaurant waar je zelf kunt zien hoe we al onze gerechten bereiden. Ik geef toe, dit is veel informatie om allemaal in één keer te gebruiken. Daarom heb ik het even samengebracht in twee duidelijk verschillende reclameboodschappen voor een zelfde restaurant. Ik ben benieuwd naar welke jouw voorkeur uitgaat. En misschien spreekt geen van beide jou aan.
Vanzelfsprekend zijn deze voorkeuren belangrijk in reclame, maar evengoed kunnen ze jou helpen elke keer wanneer je een boodschap naar een publiek brengt: bij presentaties, verandermanagement, training en opleiding, interviews …
Wil je meer weten? Kom dan zeker naar een van onze gratis NLP info-sessies. Tot binnenkort! Jouw stemming beïnvloedt jouw kansen om te overtuigen - 3 tips om sterker aan een gesprek te starten4/8/2015 Mis jij soms jouw kans om jouw boodschap met voldoende impact en overtuigingskracht over te brengen nog voor de ontmoeting begonnen is? Bij een presentatie, interview of verkoopsgesprek is jouw eigen emotie het eerste wat jij communiceert. Als dit niet goed zit, dan weet je vaak al vooraf dat het zal mislukken. In deze video geef ik jou enkele tips om jouw gesprek of presentatie alvast goed te starten!
Meer weten? Kom naar een van onze gratis NLP infosessies. De fysieke benadering van coaching Onze fysiologie is rechtstreeks verbonden met onze emoties en ons gedrag. Onze fysieke houding beïnvloedt de manier waarop we communiceren met anderen, de manier waarop we ademen en ook onze stem. Een betere houding, een grotere flexibiliteit van ons lichaam en een elegantere manier van bewegen heeft een positieve impact op onze kwetsbaarheid tijdens sporten, op onze vitaliteit en op de manier waarop we ouder worden en langer gebruik kunnen maken van ons lichaam. Naast de traditionele mentale component van coaching, heeft coaching ook een hoge nood aan een kinesthetisch onderdeel. Dit is wat Patterns of Physical Transformation jou biedt. Patterns of Physical Transformation = lichaamswerk + NLP In mentale coaching, en specifiek bij NLP coaching, gebruiken we onze observatie en taal om oude patronen te veranderen en nieuwe patronen te creëren. We voegen informatie toe om veralgemeningen, weglatingen en vervormingen in het onbewuste van onze cliënt aan te passen zodat onze cliënt een beter leven tegemoet gaat. Patterns of Physical Transformation (PPT) breidt dit model uit naar de wereld van ons lichaam. PPT werd bedacht door Dr. Ron Perry en Dr. Edie Perry, en gebruikt observatie en communiceert met aanraking om patronen in onze houding en in onze beweging aan te passen. Dit is helemaal anders dan klassieke lichaamstherapie die gebaseerd is op het “juist zetten” van wat verkeerd is, en waarin kracht gebruikt wordt om verandering op te leggen. Fysieke spanningen en beperkingen blokkeren onze volledige expressie! Onze mentale toestand en onze emoties zijn rechtstreeks verbonden met ons lichaam. Wanneer bijvoorbeeld iemand voortdurend de schouders opgetrokken en gespannen heeft, of fysiek in onbalans is naar één zijde van het lichaam, dan zijn er delen van het lichaam niet beschikbaar om emotie uit te drukken. Met andere woorden, het lichaam beschikt niet over een volledige expressie. Dit beperkt de persoon, en maakt hem incongruent. Wanneer we de fysiologie veranderen door het lichaam nieuwe patronen te leren, dan overwinnen we die beperking, geven we de persoon terug een vollediger expressie en veranderen we dus ook de persoon zelf. Het lichaam nieuwe of andere patronen aanleren doen we door nieuwe informatie direct binnen te brengen in het kinesthetische systeem dat bestaat uit de eenheid van lichaam en geest. In NLP gaat dit niet veel verder dan kinesthetisch taalgebruik (“ik voel …”), terwijl het lichaam één groot communicatie-orgaan is. In PPT leer je door aanraking rechtstreeks met het systeem te communiceren in de taal van het lichaam en binnen het NLP model. We gebruiken PPT om patronen in houding en beweging te veranderen en nieuwe patronen te installeren, en op die manier ook de persoon zelf, zijn overtuigingen, mogelijkheden en vaardigheden te veranderen. Dr. Edie Perry komt naar België! Om jou de kans te geven dit alles te leren brengen we Dr. Edie Perry naar België voor een 9-daagse opleiding Patterns of Physical Transformation: Level 1 Practitioner of Patterns of Physical Transformation, van 6 tot 14 juni te Antwerpen. De opleiding wordt in het Engels gegeven, en er is ook Nederlandstalige en Franstalige trainer aanwezig. Het programma bestaat uit 3 grote delen: 1) De fundamenten van PPT: hier worden basistechnieken aangeleerd die overal en in alle houdingen kunnen worden toegepast, 2) PPT op de massagetafel: in dit deel wordt vooral gekeken naar beweging en leren we technieken die op een massagetafel gebruikt worden, 3) PPT in detail: in dit deel gaan we enerzijds in detail naar specifieke onderdelen van het lichaam, en gaan we anderzijds volledige bewegingen creëren voor cliënten Voor deze opleiding is geen voorkennis nodig. Zoals Dr. Ron Perry ooit zei: “Als je een lichaam hebt, dan is PPT voor jou!” Specifiek richten we ons in de eerste plaats naar NLP coaches, massage therapeuten, kinesisten, osteopaten, chiropractors, yoga trainers, Pilates trainers, logopedisten en stemcoaches, en al wie zijn kinesthetische vaardigheden verder wil ontwikkelen. “Alle NLP-ers zouden dit moeten leren!” De plaatsen zijn zeer beperkt, en voor wie er deze keer niet kan bij zijn volgt in het najaar ook nog een korter 3-daags seminarie.
Wil je meer weten, registreer dan jouw interesse op onze website. |
AuteurMarc Innegraeve is Licensed Master Trainer en Master Practitioner of NLP. Hij maakt deel uit van het team assistenten van Dr. Richard Bandler, John La Valle en Kathleen La Valle, en van Paul McKenna. Archives
March 2024
Categories |