We hebben allemaal zelf onze eigen voorkeuren die er voor zorgen dat we in een specifieke context op een consistente manier reageren op een boodschap. Deze voorkeuren zijn onze filters die maken dat we informatie die we binnen krijgen op een bepaalde manier veralgemenen, weglaten of vervormen. Onze voorkeuren kunnen variëren naargelang de context, maar meestal houden we ons binnen een context wel aan deze voorkeuren.
Wanneer jij een boodschap naar een gesprekspartner of een publiek brengt, zonder aandacht te schenken aan deze voorkeuren, dan is het normaal dat jij jouw boodschap brengt op jouw eigen manier. Hierdoor zal jouw boodschap slechts dit deel van jouw publiek bereiken dat jouw voorkeuren deelt.
In dit artikel wil ik jou 7 van die voorkeuren – in NLP noemen we zo een voorkeur een “meta-programma” – laten ervaren met behulp van een voorbeeld, namelijk het aanprijzen van een restaurant.
Criteria
Criteria geven aan wat jij belangrijk vindt bij het maken van jouw keuze. De lijst van mogelijke criteria is zeer lang en vanzelfsprekend persoonlijk.
Prijs: Wij zijn het goedkoopste restaurant uit de streek.
Kwaliteit: Onze sterrenchef werkt steeds met de beste producten.
Rust: In ons rustige restaurant zijn kinderen niet toegelaten.
…
Richting
Ofwel zoeken mensen het positieve op, ofwel proberen ze het negatieve te vermijden.
Positieve opzoeken: Laat je verwennen in ons luxe restaurant.
Negatieve vermijden: Ontsnap in ons restaurant even aan de dagelijkse sleur.
Bron van referentie
Dit geeft aan waar iemand bevestiging haalt. Dit kan bij anderen zijn, bij jezelf, of een combinatie van beide.
Anderen: Kom naar het restaurant waar iedereen over spreekt.
Zelf: Ontdek zelf deze verborgen schat.
Anderen/Zelf: Alle critici zijn vol lof over ons restaurant, kom zelf oordelen.
Zelf/Anderen: Ontdek zelf het restaurant dat al zovelen bekoorde.
Beslissingsfactor
Je hebt gewoontedieren en zij die steeds iets nieuws willen. En ook daartussen liggen nog enkele varianten.
Zelfde: Reeds 40 jaar uw vertrouwde restaurant.
Verschillend: Beleef een unieke ervaring in ons tijdelijk pop-up restaurant voor het verdwijnt.
Zelfde-Verschillend: Uw vertrouwde restaurant met een vernieuwde menu-kaart.
Verschillend-Zelfde: Een nieuw restaurant nog steeds met uw vertrouwde gerechten.
Graad van verdeling
Sommigen hebben liefst een helicopterzicht, anderen kunnen niet vooruit zonder de details. Nog anderen bewegen zijwaarts, en maken er een gewoonte van om van de hak op de tak te springen.
Overzicht: Uw stukje Italië in België.
Detail: Proef onze zachte pasta carbonara met verse eieren, onze heerlijke osso bucco gemaakt volgens het recept van de zus van de grootmoeder langs moederszijde van de chef, …
Zijwaarts: Proef de gerechten uit het land van Ferrari, de films met Sophia Loren, waar ook andere Holywoordsterren van houden.
Kanaal
We hebben allemaal een favoriet communicatiekanaal (of een combinatie ervan) langs waar we meest beïnvloedbaar zijn. Al zijn we ons daar niet altijd bewust van. Het is pas wanneer je het juiste kanaal of de juiste kanalen gebruikt dat je tot iemand kunt doordringen. Deze keer zullen we het voorbeeld op een andere manier gebruiken, en stellen we volgende vraag aan een mogelijke klant:
“Stel dat je voor het eerst in een restaurant komt, bijvoorbeeld voor een lunchmeeting of een date. Hoe weet je dat je in een goed restaurant zit?”
Hier zijn enkele van de mogelijke antwoorden die je kan krijgen.
Zien: “Als het er gezellig uit ziet.” “Als de gerechten er goed uit zien.” “Ik kijk wanneer ik binnenkom naar wat andere klanten op hun bord hebben.”
Horen: “Als mijn vrienden me vertellen dat het een goed restaurant is.”
Doen: “Als het er gezellig is.” “Dat weet ik pas door er te gaan eten.” “Als de sfeer goed is.”
Lezen: “Als ik er lovende kritieken over lees.” “Als de beschrijving in de Michelingids mij aan staat.”
Interesse
Ook in onze interesses hebben we voorkeuren in een bepaalde context. Deze voorkeur kan gaan naar mensen, plaatsen, activiteiten, dingen of informatie.
Mensen: Het restaurant waar je aandacht besteedt aan jouw familie en vrienden.
Plaatsen: Het restaurant waar je eventjes terug in Italië bent.
Activiteiten: Het restaurant waar elk bezoek een belevenis is.
Dingen: Het restaurant waar de beste gerechten gemaakt worden met enkel verse producten.
Informatie: Het restaurant waar je zelf kunt zien hoe we al onze gerechten bereiden.
Ik geef toe, dit is veel informatie om allemaal in één keer te gebruiken. Daarom heb ik het even samengebracht in twee duidelijk verschillende reclameboodschappen voor een zelfde restaurant. Ik ben benieuwd naar welke jouw voorkeur uitgaat. En misschien spreekt geen van beide jou aan.
Ontsnap eventjes aan de dagelijkse sleur van jouw werk in het allernieuwste, superhippe pop-up restaurant. De nieuwste creaties van onze moleculaire keuken, die voor jouw ogen klaargemaakt en uitgebalanceerd worden, gebaseerd op de verfijnste extra-virgine olijfoliën, de meest verse mediterrane tonijn, … zien er uitzonderlijk verrukkelijk uit! | Zoek de vakantierust op in ons luxe restaurant waar iedereen over spreekt. Snuif de sfeer op in het restaurant dat reeds 15 jaar de Italië naar België brengt. |
Wil je meer weten? Kom dan zeker naar een van onze gratis NLP info-sessies. Tot binnenkort!