Nochtans zijn er voldoende resultaten bekend uit de bedrijfswereld. De financiële organisatie Diners Club, vooral bekend voor hun kredietkaarten, investeerde in NLP vaardigheden voor elke manager en vertegenwoordiger op hun afdeling klantendiensten. Daarbij lag de focus vooral op communicatie, zowel intern als met klanten. Als resultaat van dit programma besteden de klanten 254% meer en verloor Diners Club 67% minder klanten.
Gekende internationale bedrijven zoals BMW, Fiat, Virgin, BT en vele anderen investeerden allemaal op een of andere manier in NLP opleidingen voor hun werknemers. Ook in België zijn er een aantal bedrijven, zoals onder andere de schoenwinkelketen Torfs, de kappersketen Kreatos en verffabrikant Boss Paints, bekende voorstanders van het gebruik van NLP in het bedrijfsleven.
Een aantal business scholen en universiteiten vinden het nuttig om NLP in hun curriculum op te nemen. Henley Business School, op plaats 36 in de Financial Times lijst van Europese business scholen, biedt NLP aan als een onderdeel van hun Master Of Science in Coaching en Behavioural Change. Kingston University London heeft NLP als onderdeel van hun MA in Supervision, Mentoring and Coaching, en Middlesex University biedt NLP aan als onderdeel van hun Sports Psychology programma’s.
Hoe kan je NLP effectief toepassen in jouw bedrijf.
Communicatie is vaak een van de belangrijkste uitdagingen binnen een organisatie. Het voorbeeld van Diners Club toont duidelijk het nut van NLP training om de communicatie te verbeteren, zowel binnen het bedrijf als met klanten.
Een essentiële component van NLP is om een model te maken van succesvol gedrag, om het daarna aan anderen binnen het bedrijf aan te leren. De Engelse afdeling van BMW gebruikte NLP om de patronen in de communicatie van de top 1% verkopers te modelleren. Het succesvolle gedrag werd daarna aan elke verkoper in de organisatie aangeleerd. Het resultaat was dat de lancering van het volgende model alle verkoopsverwachtingen overtrof.
American Express en Fiat gebruikten NLP om beter formeel en informeel leiderschap te verspreiden doorheen hun organisatie. Modelleren van de meest succesvolle leiders in jouw bedrijf is slechts één manier. Daarnaast kun je de nodige vaardigheden van leiders verbeteren zoals gerichte vragen stellen, groter inzicht verkrijgen in jezelf en in anderen, beter emoties beheersen en nog veel meer.
Zelf hebben we reeds vele directieleden, bedrijfsleiders, managers en HR managers opgeleid in onze open trainingen. Andere bedrijven kiezen er voor om om samen met ons een aangepaste training te bieden voor hun werknemers rond specifieke onderwerpen zoals ‘coaching vaardigheden voor de manager’, ‘faciliteren van verandering’, ‘creativiteit’, ‘vragen met impact stellen’, … Voor een grote bank hebben we succesvol “execution-gedrag” gemodelleerd om het daarna in een training voor de directie en het middenmanagement om te zetten.
Als je dit eens zelf wil ervaren, dan zien wij jou graag op een van onze gratis info-avonden, waar we jou NLP in detail uitleggen en laten beleven.
PS: voor de cijfers en feiten maakten we gebruik van verschillende bronnen.