Vanzelfsprekend zijn er verschillen in vaardigheden, maar er is meer. Een belangrijk onderscheid vind je in de onderliggende principes en concepten die aan de basis liggen van de aanpak van de coach. In onze opleidingen Start Coaching en Licensed NLP Coach merken deelnemers vaak die verschillen van elkaar op en krijgen we regelmatig de vraag hoe wij zo snel resultaat kunnen halen. Behalve het feit dat onze methode, NLP, echt zeer goed werkt, wat de anderen ook beweren, hanteren we een visie op coaching die niet iedereen deelt. En die combinatie tussen methode, concepten en vaardigheden maakt voor ons het verschil.
Daarom geven we hier enkele belangrijke van onze eigen principes mee:
Principe 1: Emotie eerst!
Alles begint met een emotie. Je neemt een andere beslissing in eenzelfde situatie wanneer je je goed voelt, dan wanneer je gestresseerd bent. Je onderneemt andere acties onder stress, dan wanneer jij jou goed zou voelen. Als coach ga je er dus altijd eerst voor zorgen dat de cliënt de emotie kan bereiken die voor hem of haar gepast is in die situatie.
Principe 2: Wie het probleem heeft, doet het werk.
Het is de cliënt die zijn of haar probleem oplost, niet de coach. De taak van de coach is om katalysator te zijn. De coach begeleidt de cliënt om toe te laten dat ze resultaten behaalt. De cliënt doet het werk om die resultaten te behalen. Een cliënt die weigert om het werk te doen of die de instructies van de coach niet volgt, zal nooit dezelfde resultaten behalen.
Principe 3: Verandering komt van het onderbewuste
Kennis brengt geen verandering teweeg. Een voorbeeld: het doet er niet toe hoeveel je weet over tijdsmanagement, of jouw kennis nu uit boeken of opleidingen komt. Zolang de vaardigheden niet in jouw onderbewuste ingeprent werden, zal er met die kennis niet veel gebeuren. Het is jouw onderbewuste die jou stuurt.
Principe 4: Jouw grootste obstakel ben jij zelf.
Het grootste obstakel dat in de weg staat voor het bereiken van resultaten, als cliënt, dat ben jij zelf. Dit is juist wat ons als coach zo effectief maakt, en waar ook de beperking van coaching zit. De overwinning zit in het veranderen van de eigen emoties, het vergroten van de eigen vaardigheden en het veranderen van de eigen overtuigingen. Het weer dat niet meezit, de collega die niet meewil of de baas die tegensputtert, zijn slechts excuses.
Principe 5: De coach stelt de vragen, de cliënt geeft de antwoorden.
Te veel coaches denken dat ze met een oplossing moeten komen. Wanneer ze dat doen, dan komt die oplossing steeds vanuit hun eigen wereldbeeld. Wanneer een coach in deze val loopt, dan belet hij de cliënt om een duurzaam resultaat te vinden. Een coach kan aan de cliënt nieuwe vaardigheden aanleren. Een coach kan de cliënt helpen om overtuigingen en waarden aan te passen. Maar het is steeds de cliënt die – bewust of onbewust – de antwoorden hiervoor aanreikt.
Dit zijn niet de enige principes, en dit is niet onze volledige visie, het is een begin om inzicht te geven aan nieuwe coaches en cliënten die iets zinvol van hun leven willen maken.
Wil je meer weten, dan ben je steeds welkom op één van onze info-avonden.
Of schrijf je in op de essentiële opleiding voor beginnende en gevorderde coaches: Start Coaching