
We kennen allemaal wel uit een of andere opleiding het concept van open en gesloten vragen. Daarbij hoort meestal ook de uitspraak dat open vragen de goede vragen zijn, en gesloten vragen de slechte. Dit is natuurlijk onzin.
Even ter herinnering, op gesloten vragen kan je enkel ja, nee of een afgelijnd antwoord geven. Bij open vragen geef je jouw gesprekspartner de ruimte om te antwoorden.
Binnen NLP kennen velen al de Meta model vragen die we kunnen stellen wanneer onze gesprekspartner in een beschrijving informatie weglaat, vervormd of veralgemeend:
Wie zegt dat?
Hoe weet je dat?
...
We kennen ook directe en indirecte vragen. Alle hierboven gestelde vragen zijn directe vragen. Bij een indirecte vraag is de echte vraag “verborgen” in een bewering of in een andere vraag:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier werken.
Weet je soms hoe laat het is?
In dit artikel zijn we geïnteresseerd in een andere manier om vragen in categorieën onder te brengen, namelijk:
Informatie-vragen
Doe-vragen
Suggestie-vragen
Proces-vragen
Informatie-vragen stel je omdat jouw gesprekspartner informatie al heeft die jij wil kennen. Met andere woorden, de enige die voordeel heeft aan deze vraag en het antwoord ben jij. Voorbeelden zijn:
Hoe oud ben jij?
Hoeveel mensen werken er hier?
Doe-vragen zijn vragen die jouw gesprekspartner aanzetten om iets te doen. Dit kan in jouw voordeel zijn, maar ook in het voordeel van jouw gesprekspartner, of van beiden.
Kun je jouw auto even verplaatsen?
Ik ben benieuwd of je dit volgende raadsel kunt oplossen.
Suggestie-vragen bevatten één of meerdere vooronderstelling, die je dus voor waar dient aan te nemen om de vraag te kunnen begrijpen.
Wilde jij niet met mij praten?
Ik vraag me af of je hier niet een beetje onrechtvaardig bent.
Proces-vragen
De interessante vragen voor dit artikel zijn de proces-vragen. Bij deze vragen ben je niet noodzakelijk geïnteresseerd in het antwoord op de vraag, maar wel in de activiteit van het beantwoorden van de vraag. De bedoeling van dit type vragen is immers dat ze jouw gesprekspartner in gedachten door een proces laten lopen.
Hoe weet je wanneer je een nieuwe werknemer wil aanwerven?
Wat heb je nodig om te beslissen welke auto je wil kopen?
Hoe ga je jouw medewerkers helpen om deze overstap te maken?
Dit type vragen is ideaal in coaching situaties waar het niet jouw taak is om antwoorden te geven, maar wel om jouw gesprekspartner te ondersteunen om zelf antwoorden te vinden. De vraag geeft natuurlijk wel de richting aan waar jouw gesprekspartner gaat zoeken, maar het is jouw gesprekspartner die door het proces moet lopen om antwoorden voor zichzelf te vinden.
Wil je leren betere vragen te stellen, of wil je meer weten over deze en andere coaching technieken .. kom dan naar één van onze gratis infoavonden.