Braindrums NLP:
Tel: +32 473 27 22 66
  • NLP-PNL
  • Lees Onze Blog
  • Ons aanbod
    • NLP Practitioner training
    • NLP Master Practitioner training
    • NLP Coach
  • Over ons
  • Contact

Hoeveel hypnose en NLP wordt er gebruikt in de reclame?

9/18/2014

0 Comments

 
Picture
Op een van de fora die ik wel eens volg en waarop ik af en toe vragen beantwoord, las ik volgende vraag over het gebruik van hypnose in de reclame: “How much hypnosis is used in advertising?” Ik bedacht bij mezelf dat ik toch wel regelmatig technieken uit de wereld van hypnose en NLP in de radioreclames hoor. Interessant genoeg om even op onderzoek te gaan. Bij het eerste tijdschrift was het al prijs, met de volgende reclame voor een nieuw model van wagen van een bekend merk (merknaam en modelnaam heb ik even weggelaten).

(A)
Een bedrijfswagen die u niet alleen ongekend rijplezier bezorgt, maar ook fiscaal bijzonder aantrekkelijk is. Een utopie?

(B)
Niet met de nieuwe XYZ 9. Redenen genoeg om te kiezen voor deze 100% elektrische XYZ.

(C)
Ten eerste: de efficiënte XYZ eFjkl-technologie, die de wagen even dynamisch als innoverend maakt.
Ten tweede: zijn lage gebruikskost, meer bepaald op het vlak van energieverbruik en fiscaliteit. Dankzij de CO2-uitstoot van 0 g/km zijn de autokosten van de XYZ 9 voor 120% fiscaal aftrekbaar.
Ten derde: zijn vooruitstrevende technologieën die u verbinden met alle informatie die u nodig hebt.
En tot slot: de duurzaamheid van z’n ontwerp, materialen en productieproces.


(D)
Ontdek alle fiscale voordelen van de eerste 100% elektrische XYZ op www.xyz9.be/fiscaliteit

Zonder de tekst helemaal in detail te ontleden wil ik toch even uw aandacht vestigen op het gebruik van enkele relevante technieken uit de wereld van hypnose en NLP:
- Het maken van een keten van emoties
-  Het communiceren naar alle profielen van een meta-programma
- Het gebruik van taalpatronen
- Het gebruik van vaagheid

Ketens van emoties / Chaining states

Het eerste wat direct opvalt, is de opeenvolging van ‘toestanden’ of emoties in deze reclame tekst. Deze ketens nemen de hand vast van de lezer om deze stap voor stap doorheen een opeenvolging van emoties te leiden naar een gewenste actie, in dit geval de website bezoeken:

(A) nieuwsgierigheid => (B) zekerheid => (C) verlangen opwekken => (D) actie

Meta-programma's

Meta-programma’s zijn onze voorkeuren die we hebben. Een voorbeeld van een meta-programma die we het ‘niveau van motivatie’ noemen, is onderverdeeld in “proactief” en “reactief”. Wanneer je enkel korte, krachtige zinnetjes gebruikt dan spreek je in jouw reclame enkel proactieve mensen aan. Gebruik je langere, meer passieve zinnen, dan spreek je meer reactieve mensen aan. De kunst is om in dezelfde tekst beide profielen aan te spreken zodat je een groter publiek bereikt. Specifiek in deze reclame:

Proactief: Een utopie? Niet met de nieuwe XYZ 9.
Reactief: de efficiënte XYZ eFjkl-technologie, die de wagen even dynamisch als innoverend maakt.

Het is vaak zinvol om deze meta-programma’s te plaatsen binnen de juiste schakel in de eerder genoemde keten van emoties.

(A) Mensen maak je nieuwsgierig door in te spelen op hun Criteria, in dit geval “rijplezier” en “fiscale aantrekkelijkheid”.  Dit zorgt voor een eerste kwalificatie, en mensen die hier niet in geïnteresseerd zijn, zullen ook niet verder lezen. De anderen maak je zo juist nieuwsgierig.

(B) Het metaprogramma ‘beslissingsfactoren’ (‘zelfde’ versus ‘verschillend’) heeft in het ene uiterste mensen die altijd hetzelfde willen, en in het andere uiterste zij die altijd iets nieuw of uniek willen. Deze fabrikant combineert beide door het ‘nieuw’ te noemen en ondertussen een gekende modelnaam voor de wagen te gebruiken, met andere woorden “nieuw, maar toch hetzelfde”.

(C) In dit stuk gebruikt de fabrikant het meta-programma van motivatierichting, met aan de ene zijde de personen die vooral focussen op wat ze niet willen (‘weg van’) versus zij die focussen op wat ze wel willen (‘ga naar’):

Weg van: gebruikskost, energieverbruik, CO2-uitstoot, autokosten
Ga naar: dynamisch, innoverend, vooruitstrevende technologie, duurzaamheid

Er zitten trouwens ook nog andere meta-programma’s in verstopt ...

Taalpatronen

Vooronderstellingen zijn zinnetjes waarin iets waar moet zijn om de zin te kunnen interpreteren. De constructie “niet alleen ..., maar ook ...” is er zo eentje. Alles wat in het stuk “niet alleen” komt, moet je voor waar aan nemen om het stuk van “maar ook” in overweging te kunnen nemen:  “niet alleen ongekend rijplezier bezorgt, maar ook fiscaal bijzonder aantrekkelijk”

Hetzelfde geldt voor “even ... als ...”, waarbij je voor de interpretatie het stuk na “als” voor waar aanneemt: “die de wagen even dynamisch als innoverend maakt”

Om het zinnetje “ontdek alle fiscale voordelen” te interpreteren, moet je aannemen dat er minstens één is.

Vaagheid op het niveau van Milton Erickson

Milton H. Erickson was een Amerikaanse psychiater en psychotherapeut, en een belangrijke grondlegger voor de moderne hypnose technieken.  Ook een aantal NLP technieken zijn gebaseerd op zijn werk. Milton was een meester in het gebruiken van vage taal om zijn cliënten in een toestand van trance te brengen. Een zin zoals deze geeft hier een idee van: “zijn vooruitstrevende technologieën die u verbinden met alle informatie die u nodig hebt” .. moet ik nog meer zeggen?

Zelfs al hebben we er niet alles uitgehaald – er zitten nog verschillende metaprogramma’s en taalpatronen in – geeft het toch een idee van wat het antwoord zou kunnen zijn op de vraag: “hoeveel hypnose en NLP wordt er gebruikt in reclame?”

Wil jij ook graag doorzien wat reclames op jou afsturen om er jou tegen te beschermen? Al deze technieken kun je bij ons leren. Kom naar onze volgende info-avond.
0 Comments



Leave a Reply.

    Auteur

    Marc Innegraeve is Licensed Master Trainer en Master Practitioner of NLP. Hij maakt deel uit van het team assistenten van Dr. Richard Bandler, John La Valle en Kathleen La Valle, en van Paul McKenna.

    Archives

    March 2024
    September 2023
    June 2023
    September 2017
    July 2017
    January 2017
    November 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    April 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    June 2015
    April 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013

    Categories

    All
    Beter Communiceren
    Coaching

    RSS Feed