Coaching opleidingen stellen hun potentiële deelnemers een rooskleurige toekomst voor, maar helaas bereiden ze hun coaches in spé niet voor op de praktische en commerciële aspecten van het coachen. Wanneer deelnemers uit deze opleidingen bij mij stranden, ontbreken vaak ook de essentiële coachingvaardigheden. Bovendien hebben een aantal van deze coaches en hun trainers zelf nog een waaier aan mentale problemen en proberen ze daarmee weg te komen onder de noemer “ervaringsdeskundige”. Succes als coach staat soms ver weg. Geloof mij, er is hoop en een mogelijke weg hieruit!
De beperkte inkomsten van een coach hebben verschillende redenen:
- Gebrek aan resultaat
- Te veel coaches, te weinig cliënten
- Focus op de verkeerde klanten
- Coaches geloven niet in coaching
- Onvoldoende zelfvertrouwen
- Wel coach, geen ondernemer
Gebrek aan resultaat.
Veel life coaches willen heel graag mensen helpen, maar missen de vaardigheden om resultaat te halen. Het beroep van life coach wordt verward met veel empathie, ongezonde nieuwsgierigheid in andermans zaken en goede raad willen geven. Dit kan U verbazen, maar geen van deze drie behoren tot de vaardigheden van een succesvolle life coach. Gebrek aan resultaat zorgt ervoor dat cliënten geen vertrouwen hebben in life coaching. Sommige coaches verbloemen dit door zinloze argumenten als “je hebt te veel verwachtingen”, “je moet het proces zijn werk laten doen” of “je moet jouw probleem niet oplossen, je moet het leren aanvaarden”. Ik zie het anders: deze cliënt werd niet geholpen.
Te veel coaches, te weinig cliënten.
Misschien groeit het aantal coaches sneller dan het aantal cliënten. Er is een massale toename in aantal life coaches in Vlaanderen. Anderzijds hebben Vlamingen nog steeds een grote terughoudendheid ten opzichte van coaching. De meeste gaan enkel naar een coach om hulp te krijgen bij het oplossen van problemen. Dit plaatst de life coach in concurrentie met therapeuten, alternatieve genezers en de medische wereld. Dat is eigenlijk niet wat een coach doet! Slechts weinig mensen in Vlaanderen bezoeken een coach om iets extra te krijgen: een gelukkiger leven, betere relaties, betere prestaties en nieuwe vaardigheden.
Focus op de verkeerde cliënten.
De perfecte klant ziet in hoeveel waarde coaching hem of haar kan bijbrengen en wil daar ook voor betalen. Maar niet elke klant ziet dit op de zelfde manier. Ze willen regelmatig hun kapsel in orde laten brengen, en breng geregeld hun auto naar de carwash, maar voor onderhoud aan hun belangrijkste bezit – hun brein – wordt de beurs vaak stevig dicht gehouden.
Coaches geloven niet in coaching.
Je zou van een coach verwachten dat hij of zij zelf ook een professionele coach heeft. Een kleine navraag toont snel aan dat dit niet het geval is. Coaching is niet hetzelfde als intervisies of peer-to-peer controle. Dit is essentieel, namelijk zelf geloven dat je er voordeel uit haalt om gecoacht te worden.
Onvoldoende zelfvertrouwen.
De meesten vragen een veel te laag uurloon in verhouding tot het aantal uren dat ze kunnen werken. Er wordt ook niet op de klok gekeken, dus een sessie van een uur wordt al snel anderhalf uur, vanzelfsprekend aan de prijs van een al veel te goedkoop uur. Vaak hebben coaches geen benul over de waarde van wat ze voor hun cliënt gedaan hebben. En dus durven ze er geen geld voor te vragen. Coaches vragen geld voor het uur dat ze gewerkt hebben, en zijn tevreden met voldoening in ruil voor de waarde die ze de cliënt geboden hebben. Daarbij vergeten ze de uren die ze niet gewerkt hebben, de investering in hun opleidingen, …
Wel coach, geen ondernemer.
Er is een verschil tussen coachen en een coaching praktijk draaiend houden. Bij dat laatste horen ook een massa andere vaardigheden zoals administratie, marketing en verkopen. Die zijn minstens even belangrijk om een succesvolle coach te worden.
Creëer succes en combineer voldoening, resultaat en inkomen.
> Investeer in vaardigheden
> Neem een professionele coach
> Kies en ken uw cliënt
> Marketing en verkoop
> Langere hoogwaardige programma’s
> Verhoog uw prijs
Investeer in vaardigheden.
De juiste vaardigheden zorgen ervoor dat jij bij jouw cliënten resultaten kunt halen. Ik had geluk en ben vrij snel – dank zij mijn werk aan de universiteit – bij NLP terecht gekomen, en vooral bij de juiste personen terecht gekomen. NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren) bezorgt ons niet alleen geweldige resultaten, het geeft ons de effectiviteit en efficiëntie die onze cliënten doet versteld staan. Het bezorgt ons de mond-aan-mond reclame die onze coaching en training praktijk doet groeien. Om op de top van ons domein te staan, blijven wij jaar na jaar investeren. Enkel zo kunnen we de beste resultaten in onze coaching en zelf ook de beste en meest up-to-date NLP-opleidingen aanbieden.
Neem een professionele coach.
Een goede, professionele coach verhoogt jouw prestaties zowel op persoonlijk als professioneel gebied. De meeste studies spreken van een gemiddelde ROI (Return On Investment) tussen 100 % en 300 %. Als coach weet je waarschijnlijk wel dat jij zelf als grootste obstakel in de weg staat van jouw succes. Een coach begeleidt jou om jouw blinde vlekken op gebied van emoties, gedrag, vaardigheden, overtuigingen en waarden aan te pakken. Een coach stimuleert en inspireert jou om jezelf uit te dagen, creatief om te gaan met jouw mogelijkheden, de juiste beslissingen te nemen en actie te ondernemen. Bovendien is dit een zaak van congruentie en geloofwaardigheid … hopen dat anderen een coach nodig hebben maar dan zelf ervan overtuigd zijn dat een coach niets voor jou is?
Kies en ken uw ideale cliënt.
Als je alles wil zijn voor iedereen, dan ben je niets voor niemand. Kies uw (type) klant en zorg ervoor dat je weet welke coaching noden dit soort klant heeft. Kies een domein waar jij zelf een enorme voor passie hebt. Ga geen sporters coachen als sport jou niets zegt. Coach geen kunstenaars als je nog nooit in een museum bent gestapt. Coach geen ondernemers als je zelf geen ondernemer bent. Ik weet dat ik mij op glad ijs begeef hier. Het is perfect mogelijk om iemand te coachen zonder zelf de activiteit gedaan te hebben. Maar het moet minstens jouw passie zijn. We hebben het hier immers over succes als coach, niet over alle dingen die je zou kunnen doen. Oh ja, en vertel me niet dat je voor alles een passie hebt, want dan heb jij dringend een coach nodig!
Marketing en verkoop.
Eenmaal je weet wie jouw ideale klant is, dan doe je er alles aan om die te bereiken en te laten weten dat jij bestaat. Dat is een deel van marketing. En dat zal gemakkelijk zijn, want elk van jouw klanten is op een of andere manier bezig met iets dat jouw passie is. Een deel van dit bereik zal effectief van jouw diensten willen gebruik maken, en dan moet je ook jouw diensten kunnen verkopen. Marketing en verkoop zijn vaardigheden, leer ze en gebruik ze.
Langere hoogwaardige programma’s.
Leer jouw cliënten (en jouw passie) zo goed kennen dat je weet wat hun bijzondere behoeften zijn. Bouw verder op deze ideale cliënt waarvoor je wil werken en werk één of meerdere speciale coaching programma’s uit die echt waardevol zijn voor jouw cliënt.
Verhoog uw prijs
Wat jouw prijs ook is, jouw prijs is te laag. Een cliënt betaalt niet voor jouw uren werk, dat interesseert hem of haar niet. Een cliënt betaalt voor de resultaten die je hem of haar bezorgt hebt. Iemand vertelde mij ooit: “Iets wat niet werkt is altijd te duur, iets wat mij perfect bezorgt wat ik wil is altijd een koopje.”
Als je na dit artikel nog coach wil worden … een uitstekende coach die steeds beter wil worden? Contacteer ons dan om te ontdekken hoe wij jou succesvoller kunnen maken of neem een kijkje op onze training website.