Braindrums NLP:
Tel: +32 473 27 22 66
  • NLP-PNL
  • Lees Onze Blog
  • Ons aanbod
    • NLP Practitioner training
    • NLP Master Practitioner training
    • NLP Coach
    • Hypnotic Practitioner
  • Over ons
  • Shop
  • Contact

Hoe word jij (een betere) ondernemer?

8/20/2017

0 Comments

 
Picture
 “Je wordt geboren als ondernemer” is één van die fabels die door velen voor waarheid wordt genomen. Ondernemen is een combinatie van vaardigheden die we in dit artikel gaan toelichten. Natuurlijk, hoe vroeger en hoe vaker je een vaardigheid stimuleert en oefent, hoe beter je hierin wordt. Elk moment is een nieuwe kans om deze vaardigheden te verwerven en te ontwikkelen. Niemand moet ondernemer worden, maar het blijft een excuus om te zeggen dat jij niet als ondernemer geboren bent. Vandaag, 21 augustus is het wereldondernemersdag, en dat is een goede gelegenheid om de vaardigheden toe te lichten.
 
In tegenstelling tot de vele copycats – zelfs in NLP-training – is een ondernemer iemand die nieuwe dingen naar een bepaalde doelgroep brengt. Dit vergt een combinatie van een aantal vaardigheden:
  • Innovatie, of het vermogen om ideeën naar realiteit om te zetten
  • Verkopen, of toegevoegde waarde naar een specifieke doelgroep brengen
  • Leiderschap, of anderen bewegen in de uitvoer van jouw plan
  • Initiatief nemen, of door actie waarde leveren
  • Doorzettingsvermogen, of de kracht om te kunnen opstaan na mislukking
  • Aanpassingsvermogen, of de flexibiliteit om plannen te kunnen bijsturen
 
Naast deze vaardigheden zijn er nog 2 belangrijke inzichten nodig:
  • Middelen in combinatie met inzicht in de markt waardoor je als ondernemer bepaalde risico’s kunt wegnemen. Hierdoor lijkt het alsof je als ondernemer risico neemt, maar in werkelijkheid is dat niet zo.
  • Business acumen, of wat je kan leren op een goede business school.
 
Al deze vaardigheden komen op een of andere manier wel aan bod in onze NLP opleidingen, maar hier zijn enkele simpele dingen die jij onmiddellijk kunt doen.  Maak een inventaris voor jezelf hoe goed je bent op elk van de 8 punten hierboven. Je kan jezelf scoren op 10.
 
Innovatie 7
Verkopen 4
Leiderschap 6
Initiatief nemen 7
Doorzettingsvermogen 8
Aanpassingsvermogen 7
Risico wegnemen 5
Business acumen 9
 
Kies de 2 domeinen waarop je vooruitgang wil boeken, en hang daar een nieuwe score aan vast die je binnen de 6 maanden wil bereiken.
 
Verkopen 4 => 6
Risico wegnemen 5 => 7
 
Bepaal nu hoe je zou weten dat je die score bereikt hebt.
 
Ik zou op verkopen een 6 halen, als ik minstens elke dag 1 afspraak heb met een nieuwe klant, en op 5 afspraken minstens 1 deal sluit van 3000 euro.
Ik zou op risico wegnemen een 7 halen, als ik mijn producten goedkoper kan leveren dan mijn concurrenten en toch meer winst kan maken.
 
Je hebt nu een doel om aan te werken door de eerste definitie van persoonlijke kracht te gebruiken: “Weet waar je goed in bent, en waar je niet goed in bent, zodat je weet wat de volgende stap is.” (bron: Dr. Richard Bandler)
 
Vervolgens kan je de tweede definitie van persoonlijke kracht gebruiken, namelijk de kracht om actie te ondernemen. En die bestaat uit 4 delen (bron: Tony Robbins):
  1. Weet wat je wil – dat heb je net gedaan
  2. Neem zo veel mogelijk actie. Schrijf voor elk doel minstens 100 mogelijke acties uit en begin eraan.
  3. Observeer welke actie werkt, en wat niet werkt zodat je weet waar je moet bijsturen.
  4. Gebruik rolmodellen als voorbeelden. Wie heeft reeds gedaan wat ik wil bereiken, en waarvan ik kan leren.
 
Als we dit even concreet maken met ons eerdere voorbeeld:
 
Doel: beter kunnen verkopen – minstens elke dag 1 afspraak met een nieuwe klant, en op 5 afspraken minsten 1 deal sluiten van 3000 euro.
 
Acties: elke maandag minstens klanten beginnen bellen tot ik minstens 5 afspraken heb, een boek lezen over SPIN Selling, een video bekijken van Zig Ziglar, een training volgen van Brian Tracy, meer oefenen door ook voor anderen te gaan verkopen …
 
Bijsturen: op dit moment moet ik te veel mensen bellen om voldoende afspraken te krijgen, dus probeer ik verschillende alternatieve manieren om via de telefoon een afspraak te krijgen
 
Rolmodel: na SPIN selling, Zig Ziglar, Brian Tracy en nog vele andere modellen geprobeerd te hebben, heb ik een persoon ontmoet die sommige van deze modellen in realiteit gebruikt en uitstekend verkoopt. Ik ga nu met hem mee om van hem te leren …
 
Dit is een kort artikel, maar 1 ding zou al duidelijk moeten zijn. Neem 2 personen en hun noden om hun ondernemerschap te verbeteren zullen zeer verschillend zijn. In de perceptie van velen betekent dit dat ondernemerschap aangeboren is, en dus iets dat je niet kan leren. En dat is dus een foute interpretatie van de inhoud door gebrek aan kennis van de structuur.
 
Wat je nodig hebt is een onderliggende structuur en een bouwmodel voor vaardigheden, waarop jij jouw noden kan invullen.  Een soort blauwdruk voor mentale processen dat toelaat om snel nieuwe vaardigheden te leren en te verfijnen, en dat wij dank zij NLP kunnen bieden. Om dat te demonstreren heb ik wat meer tijd nodig, dan gewoon een artikel. Kom daarom eens langs op een van onze open sessies, meestal op de eerste dinsdag van de maand, om 20u te Leuven. 

0 Comments

    Auteur

    Marc Innegraeve is Licensed Master Trainer en Master Practitioner of NLP. Hij maakt deel uit van het team assistenten van Dr. Richard Bandler, John La Valle en Kathleen La Valle, en van Paul McKenna.

    Archives

    April 2018
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    January 2017
    November 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    April 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    June 2015
    April 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013

    Categories

    All
    Beter Communiceren
    Coaching

    RSS Feed