Braindrums NLP:
Tel: +32 473 27 22 66
  • NLP-PNL
  • Lees Onze Blog
  • Ons aanbod
    • NLP Practitioner training
    • NLP Master Practitioner training
    • NLP Coach
  • Over ons
  • Contact

Metaforen en complexe equivalenten: waarom Repelsteeltje niet bestaat!

9/28/2015

0 Comments

 
We houden allemaal van sprookjes. Wie heeft er nooit met ingehouden adem geluisterd naar Sneeuwwitje, Repelsteeltje, Pinocchio, of mijn persoonlijke favoriet, De Bremer Straatmuzikanten.  Maar hoe graag we dat ook zouden willen, we weten allemaal dat sprookjes niet bestaan. En daar wringt het schoentje, want weten we dit werkelijk? 

Eerst wil ik even een aantal dingen op een rij zetten. Wanneer iemand zegt: "Die vrouw loopt als een gazelle.", dan spreken we van een analogie. Een analogie is een soort vergelijking of gelijkenis. Bij een analogie gaat het om een gelijkenis in relaties ten opzichte van andere elementen. Die vrouw loopt ten opzichte van andere vrouwen zoals gazellen lopen ten opzichte van andere dieren.  Analogieën kunnen beperkingen hebben of onvolledig zijn, maar kunnen evengoed een wiskundige precisie hebben. 
Soms zetten we een stap verder, of te ver. Wanneer iemand zegt: "Die vrouw is een gazelle.", dan spreken we van een metafoor. We maken een verbinding waarbij we twee dingen gelijkstellen, maar waarbij deze verbinding eigenlijk niet klopt. De vrouw is immers helemaal geen gazelle, zij is een mens, al was U daar misschien zelf al achter gekomen. Dit noemen we een vervorming, en voor deze specifieke vervorming hebben we in NLP een speciale naam: het complex equivalent.(*)  
In tegenstelling tot wat veel NLP-beoefenaars geloven, is een complex equivalent niet noodzakelijk een probleem. Immers in de bovenstaande bewering zullen slechts weinigen geloven dat de vrouw werkelijk een gazelle is. Dit is anders wanneer we de metafoor voor waarheid aannemen, en de metafoor een overtuiging wordt omdat we ons inbeelden dat het complex equivalent werkelijkheid is. Een typisch voorbeeld hiervan is de uitdrukking: "Tijd is geld."  Voor een aantal onder ons wordt de metafoor werkelijkheid, het sprookje wordt echt. En dat is meestal wel een blokkerende factor, denk maar aan religieus fanatisme waar mythe en metafoor als echt beschouwd worden, en de werkelijke betekenis van de metaforen hierdoor zelfs verloren gaat.  Of het verbod in Nederland van Zwarte Piet. 

Er zijn 2 manieren om zo'n misverstanden uit de kant te ruimen. Ofwel grijp je terug naar hoe deze constructie tot stand gekomen is.  In zo'n situaties helpt het om jezelf of anderen enkele vragen te stellen over de relaties die we in ons hoofd gemaakt hebben: 
Wat maakt die vrouw tot een gazelle? 
Hoe weet je dat die vrouw een gazelle is?
 

De tweede manier is om de persoon te laten kijken naar wat hij in zijn misverstand nog niet heeft opgemerkt. Dit kan door tegenvoorbeelden te gebruiken waar de metafoor niet langer klopt: 
Je kan wel 2 euro op straat terug vinden, maar kan je ook 2 minuten op straat terug vinden? 
Het kan ook door de aandacht terug te brengen naar betekenissen in de metafoor die de persoon nog niet opgemerkt heeft: 
Zou het kunnen zijn dat het zwart van Zwarte Piet niets met huidskleur te maken heeft, de traditie zegt immers "zwart als roet", maar wel alles met de tegenstelling in het mechanisme van menselijke motivatie tussen wit en zwart, tussen de wortel en de stok, tussen belonen en straffen? 

Tot slot vatten we even samen. Er zijn twee manieren waarop we kunnen omgaan met de situatie waar we onze illusies voor werkelijkheid nemen: ofwel uiteenrafelen hoe onze illusie tot stand gekomen is, ofwel elementen aanbrengen die tonen dat onze illusie werkelijk een illusie is.  Wil je meer weten, kom dan naar één van onze info-sessies, of indien je reeds een NLP training volgde, kom naar één van onze oefenavonden. Tot binnenkort! 

PS: (*) Niet elk complex equivalent is een metafoor. ​
0 Comments

Dr. Richard Bandler helpt iemand met een fobie voor slangen live op TV.

9/10/2015

0 Comments

 
Dr. Richard Bandler, bedenker en mede-ontwikkelaar van NLP, helpt televisiepresentator Michael Strahan van zijn fobie voor slangen af live tijdens een TV-programma.
0 Comments

Een nieuwe groep Hypnotic Practitioners

8/25/2015

0 Comments

 
Picture
Heb jij ook de gelegenheid gemist om nieuwe vaardigheden te leren? Deze groep alvast niet!

Net als vele groepen voorheen, bestaat ook deze uit een gemengd publiek, van de grootste scepticus tot zeer ervaren coaches die reeds hypnose in verschillende situaties toepassen. En telkens slaagt elke deelnemer erin nieuwe vaardigheden te leren en zichzelf te verbazen.

Onze 5-daagse Licensed Hypnotic Practitioner opleiding is internationaal erkend en onder licentie van de internationale Society of NLP.  In onze opleiding veronderstellen we geen voorkennis zodat iedereen kan deelnemen, en daarom beginnen we deze training met een basis in hypnose. Vervolgens leren we de deelnemers meer geavanceerde hypnosetechnieken, zoals conversationele hypnose, niet-verbale hypnose en snelle inductie-technieken, om ze daarna te gaan toepassen in de context van coaching en hypnotherapie. Vanzelfsprekend komen ook zelfhypnose en allerlei fenomenen van diepe trance (vergeten, catalepsie, pijncontrole …) ruimschoots aan bod.

Uiteindelijk is de feedback van de deelnemers het enige dat echt telt:


“Ik ben er helemaal weg van!”  - Ignace

“Ik vond de hypnose opleiding heel boeiend en leerrijk.” - Annie


Wil je het zelf meemaken? Neem een kijkje op Hypnotic Practitioner.
0 Comments

De kunst van het logisch bedrog

6/22/2015

0 Comments

 
Een goede filosoof maakt geen redeneringsfouten. Een logisch bedrog is een redeneringsfout, en wordt vaak gebruikt om argumenten te fabriceren waar er geen of onvoldoende zijn.

Het artikel ‘Hypnose spreekt tot de verbeelding maar heeft geen plaats in de rechtzaal’ dat op de Knack website verscheen vorig weekend (21 juni 2015) bevat enkele mooie voorbeelden van logisch bedrog.


Ad hominem
Bij het ad hominem bedrog val je de persoon aan, in plaats van zijn argumenten. Daarbij probeer je de persoon zo ongeloofwaardig mogelijk te maken, en dat kan op totaal andere gebieden, zodat het werkelijke argument van de persoon in kwestie er niet meer toe doet.  Een voorbeeld uit het artikel, waarbij het argument over hypnose gaat, en de geloofwaardigheid in vraag gesteld wordt omdat de expert dhr. De Soir ook andere technieken gebruikt
“Immers, de geloofwaardigheid van deze 'specialist' is vanuit wetenschappelijk oogpunt niet bijster groot. Op zijn site 'De Weg Wijzer' biedt De Soir namelijk naast hypnotherapie ook sessies 'shiatsu' en 'craniosacrale therapie' aan.”
Autoriteit oproepen
Bij dit soort logisch bedrog roep je de autoriteit van iemand anders in, in plaats van een echt argument te geven. In dit geval wordt een andere – meer bekende – filosoof opgetrommeld, daar waar een concrete wetenschappelijke studie had kunnen gegeven worden als die zou bestaan.
“Zoals wetenschapsfilosoof Maarten Boudry op Twitter opmerkte verhoogt hypnose nooit de betrouwbaarheid van het geheugen, enkel het (onredelijke) vertrouwen in die betrouwbaarheid.”
Anekdotisch
Bij het anekdotisch logisch bedrog, maak je gebruik van een eigen ervaring of een geïsoleerd voorbeeld in plaats van een werkelijk argument. Dit kan nuttig zijn om bijvoorbeeld statistische gegevens te negeren.  Hier gaat men zelfs nog een stap verder, niet alleen wordt er verwezen naar anekdotisch materiaal, maar bovendien is de auteur zeer vaag over de precieze anekdote.
“Figuren die in het kader van psychologische therapie of misdaadonderzoek desondanks pretenderen via hypnose onderdrukte herinneringen op betrouwbare wijze terug te kunnen halen, hebben in de praktijk zelfs al onderzoek verknoeit en verpest.”
Compositie en verdeling
Oproepen tot emoties

En waarom zou het niet mogelijk zijn om verschillende soorten van logisch bedrog door elkaar te gebruiken. Dit is wat de auteur van het Knack-artikel doet in het volgende fragment. De compositie en verdeling zit hem in het feit dat hij suggereert om cognitieve gedragstherapie te gebruiken omdat het resultaat haalt bij een hele reeks andere aandoeningen die niets met het geheugen te maken hebben, maar waar hypnose ook resultaten behaalt.  Het compositie en verdelingsbedrog zit hem erin dat wanneer iets goed is voor één onderdeel (CGT voor angst), het ook voor de andere onderdelen goed is (CGT voor het geheugen).

Het logisch bedrog door oproep tot emoties betekent dat je eerder een oproep doet op iemands’ emoties dan een echt argument te geven. De auteur heeft duidelijk een zeer beperkte kennis van hoe hypnose in z’n werk gaat, en plaatst hypnose in een sfeer van mysterie en charlatanisme. 
“De eerst vernoemde effecten kunnen cognitieve gedragstherapeuten echter evenzeer bereiken zonder het gewauwel over trance, verdrongen traumatische herinneringen of allerlei vreemde rituelen. De zachte stem waarmee de hypnotiseur mensen toespreekt, zijn repetitieve woorden en gegesticuleer, het aftellen, knippen met de vingers, het laten fixeren op een pendel of ander willekeurig voorwerp en de trance van de patiënt zijn rituelen die de indruk wekken dat het om iets mysterieus en diepzinnigs zou gaan.”
Deze filosoof houdt duidelijk niet van hypnose, en het gebruik van logisch bedrog in dit artikel was zo opvallend, dat ik er niet naast kon kijken. Dit betekent niet dat ik akkoord of niet akkoord ben met het artikel. Het is inderdaad eenvoudig om onbestaande herinneringen te suggereren, met en zonder hypnose. Maar er zijn ook voldoende studies over de werking van het brein en het geheugen onder hypnose, o.a. door neurowetenschapper Avi Mendelsohn van het Weizman Instituut, over het beperken van risico bij gebruik van forensische hypnose, o.a. door Dr. Bruce Eimer, Dr Neil Hibler, enzovoort.  Lees er het American Journal for Clinical Hypnosis en andere gezaghebbende magazines op na.

De kwaliteit van wat er uit een hypnosesessie komt, zeker in de context van vervolging en rechtszaken,  maar evengoed in elke andere sessie, hangt af van de vaardigheid van de hypnotiseur. En er lopen inderdaad wel wat personen in deze wereld rond zonder vaardigheden.

Daarom tot slot, een korte eindnoot over de “expert” Erik De Soir. Ik ken hem op het moment van dit schrijven niet persoonlijk, maar ik vond het volgende over hem terug. Deze persoon is klinisch psycholoog en is verbonden als beroepsofficier aan het Koninklijk Hoger Instituut voor Defensie gespecialiseerd in traumaverwerking.  Bovendien zetelt hij in de opleidingscommissie van de Vlaamse Wetenschappelijke Hypnose Vereniging, waar de opleidingen hypnose gegeven worden door een psychiater aan het UPC KUL  Campus Kortenberg. Met andere woorden, Erik De Soir lijkt mij niet de eerste de beste. Deze informatie is zeer gemakkelijk online te vinden, maar was helaas nergens in het artikel te bespeuren.
0 Comments

Alles voor de wetenschap, de brandwonden van juffrouw J.

6/18/2015

0 Comments

 
FotoProfessor Joseph Delboeuf
Af en toe stoot ik op ongewone verhalen in mijn zoektochten naar nieuwe toepassingen en oude vaardigheden om gedrag te beïnvloeden.  Dit is een van die ongewone verhalen.

Op een avond rond zeven uur in 1887 zit juffrouw J. aan tafel en legt ze er haar ontblote bovenarmen op.  Juffrouw J. is één van de – zeer gehoorzame – meiden van professor Joseph Delboeuf van de Université de Liège. De professor is trouwens gerenommeerd lid van de Koninklijke Academie van België.

Terwijl juffrouw J. aan tafel zit te wachten, verhit professor Delboeuf een 8 mm dikke ijzeren staaf in een vuur tot ze roodgloeiend is.  Eenmaal de staaf roodgloeiend is, richt de professor zich kalm tot de juffrouw en legt hij de gloeiend hete ijzeren staaf op beide armen. Ondertussen suggereert hij, onder hypnose, dat juffouw J. de pijn enkel in de linkerarm zal voelen. En dit gebeurt ook zo.  Na een tijdje haalt hij de ijzeren staaf weg en vervolgens legt hij verbanden rond beide armen. 

Wanneer de professor ’s anderendaags de verbanden terug wegneemt, vindt hij op de rechterarm een perfecte streep van 8 mm breed, die aantoont waar de staaf de arm geschroeid heeft.  Dit is het fysieke effect, zoals het bakken van vlees. Er zijn geen zwellingen of ontstekingen te merken op de rechterarm.

De linkerarm toont iets helemaal anders, daarop vindt de professor een blaar van 3 cm breed in plaats van de lijn van 8 mm. Bovendien deed de wonde aan de linkerarm geweldig pijn, daar waar de rechterarm geen pijn deed.  Dat is althans wat professor Delboeuf in zijn verslag schreef, op de versie van juffrouw J. zullen we eeuwig moeten blijven wachten.

Hoe het afloopt … na juffrouw J. nog een dag te laten lijden, nam hij – opnieuw via hypnose – de pijn weg in beide armen. Diegene die we hier echt moeten bewonderen, is juffrouw J. om deze onmenselijk proef te doorstaan!

Wil je meer leren over hypnose of zelf leren hypnotiseren, kom naar onze Hypnotic Practitioner opleiding.

0 Comments

Efficiënter overtuigen met vooronderstellingen

4/22/2015

0 Comments

 
Sommige mensen slagen erin om heel vlot iemand te overtuigen zonder veel tegenkantingen of bezwaren. Een van de technieken die ze daarvoor gebruiken zijn vooronderstellingen. In dit filmpje leggen we jou uit wat vooronderstellingen zijn, geven we jou 3 manieren om een vooronderstelling te maken en tonen we hoe je ze kunt gebruiken.

Meer weten? Kom naar een van onze gratis NLP info-sessies.
0 Comments

Dring doorheen de filters van jouw publiek: 7 meta-programma’s die overtuigen

4/9/2015

0 Comments

 
Hoe vaak heb je al meegemaakt dat je een zelfde boodschap brengt naar verschillende mensen en dat de reacties totaal verschillend zijn.  Wanneer je jouw boodschap altijd op dezelfde manier brengt, dan bereik je steeds slechts een deel van jouw publiek.

We hebben allemaal zelf onze eigen voorkeuren die er voor zorgen dat we in een specifieke context op een consistente manier reageren op een boodschap. Deze voorkeuren zijn onze filters die maken dat we informatie die we binnen krijgen op een bepaalde manier veralgemenen, weglaten of vervormen.  Onze voorkeuren kunnen variëren naargelang de context, maar meestal houden we ons binnen een context wel aan deze voorkeuren.  

Wanneer jij een boodschap naar een gesprekspartner of een publiek brengt, zonder aandacht te schenken aan deze voorkeuren, dan is het normaal dat jij jouw boodschap brengt op jouw eigen manier. Hierdoor zal jouw boodschap slechts dit deel van jouw publiek bereiken dat jouw voorkeuren deelt.

In dit artikel wil ik jou 7 van die voorkeuren – in NLP noemen we zo een voorkeur een “meta-programma” – laten ervaren met behulp van een voorbeeld, namelijk het aanprijzen van een restaurant.

Criteria
Criteria geven aan wat jij belangrijk vindt bij het maken van jouw keuze. De lijst van mogelijke criteria is zeer lang en vanzelfsprekend persoonlijk.
Prijs: Wij zijn het goedkoopste restaurant uit de streek.
Kwaliteit: Onze sterrenchef werkt steeds met de beste producten.
Rust: In ons rustige restaurant zijn kinderen niet toegelaten.
…

Richting
Ofwel zoeken mensen het positieve op, ofwel proberen ze het negatieve te vermijden.
Positieve opzoeken: Laat je verwennen in ons luxe restaurant.
Negatieve vermijden: Ontsnap in ons restaurant even aan de dagelijkse sleur.

Bron van referentie
Dit geeft aan waar iemand bevestiging haalt. Dit kan bij anderen zijn, bij jezelf, of een combinatie van beide.
Anderen: Kom naar het restaurant waar iedereen over spreekt.
Zelf: Ontdek zelf deze verborgen schat.
Anderen/Zelf: Alle critici zijn vol lof over ons restaurant, kom zelf oordelen.
Zelf/Anderen: Ontdek zelf het restaurant dat al zovelen bekoorde.

Beslissingsfactor
Je hebt gewoontedieren en zij die steeds iets nieuws willen. En ook daartussen liggen nog enkele varianten.
Zelfde: Reeds 40 jaar uw vertrouwde restaurant.
Verschillend: Beleef een unieke ervaring in ons tijdelijk pop-up restaurant voor het verdwijnt.
Zelfde-Verschillend: Uw vertrouwde restaurant met een vernieuwde menu-kaart.
Verschillend-Zelfde: Een nieuw restaurant nog steeds met uw vertrouwde gerechten.

Graad van verdeling
Sommigen hebben liefst een helicopterzicht, anderen kunnen niet vooruit zonder de details. Nog anderen bewegen zijwaarts, en maken er een gewoonte van om van de hak op de tak te springen.
Overzicht: Uw stukje Italië in België.
Detail: Proef onze zachte pasta carbonara met verse eieren, onze heerlijke osso bucco gemaakt volgens het recept van de zus van de grootmoeder langs moederszijde van de chef, …
Zijwaarts: Proef de gerechten uit het land van Ferrari, de films met Sophia Loren, waar ook andere Holywoordsterren van houden.

Kanaal
We hebben allemaal een favoriet communicatiekanaal (of een combinatie ervan) langs waar we meest beïnvloedbaar zijn. Al zijn we ons daar niet altijd bewust van.  Het is pas wanneer je het juiste kanaal of de juiste kanalen gebruikt dat je tot iemand kunt doordringen.  Deze keer zullen we het voorbeeld op een andere manier gebruiken, en stellen we volgende vraag aan een mogelijke klant:

“Stel dat je voor het eerst in een restaurant komt, bijvoorbeeld voor een lunchmeeting of een date. Hoe weet je dat je in een goed restaurant zit?”

Hier zijn enkele van de mogelijke antwoorden die je kan krijgen.
Zien: “Als het er gezellig uit ziet.” “Als de gerechten er goed uit zien.” “Ik kijk wanneer ik binnenkom naar wat andere klanten op hun bord hebben.”
Horen: “Als mijn vrienden me vertellen dat het een goed restaurant is.”
Doen: “Als het er gezellig is.” “Dat weet ik pas door er te gaan eten.” “Als de sfeer goed is.”
Lezen: “Als ik er lovende kritieken over lees.” “Als de beschrijving in de Michelingids mij aan staat.”

Interesse
Ook in onze interesses hebben we voorkeuren in een bepaalde context. Deze voorkeur kan gaan naar mensen, plaatsen, activiteiten, dingen of informatie.
Mensen: Het restaurant waar je aandacht besteedt aan jouw familie en vrienden.
Plaatsen: Het restaurant waar je eventjes terug in Italië bent.
Activiteiten: Het restaurant waar elk bezoek een belevenis is.
Dingen: Het restaurant waar de beste gerechten gemaakt worden met enkel verse producten.
Informatie: Het restaurant waar je zelf kunt zien hoe we al onze gerechten bereiden.

Ik geef toe, dit is veel informatie om allemaal in één keer te gebruiken. Daarom heb ik het even samengebracht in twee duidelijk verschillende reclameboodschappen voor een zelfde restaurant. Ik ben benieuwd naar welke jouw voorkeur uitgaat. En misschien spreekt geen van beide jou aan.    
Ontsnap eventjes aan de dagelijkse sleur van jouw werk in het allernieuwste, superhippe pop-up restaurant. De nieuwste creaties van onze moleculaire keuken, die voor jouw ogen klaargemaakt en uitgebalanceerd worden, gebaseerd op de verfijnste extra-virgine olijfoliën, de meest verse mediterrane tonijn, … zien er uitzonderlijk verrukkelijk uit!    
Zoek de vakantierust op in ons luxe restaurant waar iedereen over spreekt.  Snuif de sfeer op in het restaurant dat reeds 15 jaar de Italië naar België brengt.    
Vanzelfsprekend zijn deze voorkeuren belangrijk in reclame, maar evengoed kunnen ze jou helpen elke keer wanneer je een boodschap naar een publiek brengt: bij presentaties, verandermanagement, training en opleiding, interviews …

Wil je meer weten? Kom dan zeker naar een van onze gratis NLP info-sessies. Tot binnenkort!
0 Comments

Jouw stemming beïnvloedt jouw kansen om te overtuigen - 3 tips om sterker aan een gesprek te starten

4/8/2015

0 Comments

 
Mis jij soms jouw kans om jouw boodschap met voldoende impact en overtuigingskracht over te brengen nog voor de ontmoeting begonnen is? Bij een presentatie, interview of verkoopsgesprek is jouw eigen emotie het eerste wat jij communiceert. Als dit niet goed zit, dan weet je vaak al vooraf dat het zal mislukken. In deze video geef ik jou enkele tips om jouw gesprek of presentatie alvast goed te starten!

Meer weten? Kom naar een van onze gratis NLP infosessies.    
0 Comments

Hypnose voor het lichaam: Patterns of Physical Transformation

4/1/2015

0 Comments

 
De fysieke benadering van coaching
Onze fysiologie is rechtstreeks verbonden met onze emoties en ons gedrag.  Onze fysieke houding beïnvloedt de manier waarop we communiceren met anderen, de manier waarop we ademen en ook onze stem.  Een betere houding, een grotere flexibiliteit van ons lichaam en een elegantere manier van bewegen heeft een positieve impact op onze kwetsbaarheid tijdens sporten, op onze vitaliteit en op de manier waarop we ouder worden en langer gebruik kunnen maken van ons lichaam.

Naast de traditionele mentale component van coaching, heeft coaching ook een hoge nood aan een kinesthetisch onderdeel. Dit is wat Patterns of Physical Transformation jou biedt.

Patterns of Physical Transformation  = lichaamswerk + NLP
In mentale coaching, en specifiek bij NLP coaching, gebruiken we onze observatie en taal om oude patronen te veranderen en nieuwe patronen te creëren.  We voegen informatie toe om veralgemeningen, weglatingen en vervormingen in het onbewuste van onze cliënt aan te passen zodat onze cliënt een beter leven tegemoet gaat.

Patterns of Physical Transformation (PPT) breidt dit model uit naar de wereld van ons lichaam. PPT werd bedacht door Dr. Ron Perry en Dr. Edie Perry, en gebruikt observatie en communiceert met aanraking om patronen in onze houding en in onze beweging aan te passen.  Dit is helemaal anders dan klassieke lichaamstherapie die gebaseerd is op het “juist zetten” van wat verkeerd is, en waarin kracht gebruikt wordt om verandering op te leggen.

Fysieke spanningen en beperkingen blokkeren onze volledige expressie!
Onze mentale toestand en onze emoties zijn rechtstreeks verbonden met ons lichaam.  Wanneer bijvoorbeeld iemand voortdurend de schouders opgetrokken en gespannen heeft, of fysiek in onbalans is naar één zijde van het lichaam, dan zijn er delen van het lichaam niet beschikbaar om emotie uit te drukken.  Met andere woorden, het lichaam beschikt niet over een volledige expressie. Dit beperkt de persoon, en maakt hem incongruent. 

Wanneer we de fysiologie veranderen door het lichaam nieuwe patronen te leren, dan overwinnen we die beperking, geven we de persoon terug een vollediger expressie en veranderen we dus ook de persoon zelf.

Het lichaam nieuwe of andere patronen aanleren doen we door nieuwe informatie direct binnen te brengen in het kinesthetische systeem dat bestaat uit de eenheid van lichaam en geest.  In NLP gaat dit niet veel verder dan kinesthetisch taalgebruik (“ik voel …”), terwijl het lichaam één groot communicatie-orgaan is.  In PPT leer je door aanraking rechtstreeks met het systeem te communiceren in de taal van het lichaam en binnen het NLP model.  We gebruiken PPT om patronen in houding en beweging te veranderen en nieuwe patronen te installeren, en op die manier ook de persoon zelf, zijn overtuigingen, mogelijkheden en vaardigheden te veranderen.    
Foto
Dr. Edie Perry komt naar België!
Om jou de kans te geven dit alles te leren brengen we Dr. Edie Perry naar België voor een 9-daagse opleiding Patterns of Physical Transformation:

Level 1 Practitioner of Patterns of Physical Transformation, van 6 tot 14 juni te Antwerpen.

De opleiding wordt in het Engels gegeven, en er is ook Nederlandstalige en Franstalige trainer aanwezig.  Het programma bestaat uit 3 grote delen:

1) De fundamenten van PPT: hier worden basistechnieken aangeleerd die overal en in alle houdingen kunnen worden toegepast,

2) PPT op de massagetafel: in dit deel wordt vooral gekeken naar beweging en leren we technieken die op een massagetafel gebruikt worden,

3) PPT in detail: in dit deel gaan we enerzijds in detail naar specifieke onderdelen van het lichaam, en gaan we anderzijds volledige bewegingen creëren voor cliënten

Voor deze opleiding is geen voorkennis nodig. Zoals Dr. Ron Perry ooit zei: “Als je een lichaam hebt, dan is PPT voor jou!”  Specifiek richten we ons in de eerste plaats naar NLP coaches, massage therapeuten, kinesisten, osteopaten, chiropractors, yoga trainers, Pilates trainers, logopedisten en stemcoaches, en al wie zijn kinesthetische vaardigheden verder wil ontwikkelen.    

“Alle NLP-ers zouden dit moeten leren!”
Dr. Richard Bandler, mede-ontwikkelaar NLP    

De plaatsen zijn zeer beperkt, en voor wie er deze keer niet kan bij zijn volgt in het najaar ook nog een korter 3-daags seminarie.

Wil je meer weten, registreer dan jouw interesse op onze website.   
0 Comments

De Return On Investment van NLP in de bedrijfswereld

2/6/2015

0 Comments

 
De financiële return van trainingen in bedrijven, en vooral met betrekking tot soft skills, wordt door sommigen nogal eens in twijfel getrokken.  Het gekke hierbij is dat er steevast gebruik wordt gemaakt van metaforen en associaties met negatieve emoties om de lezer ervan te overtuigen dat bijvoorbeeld NLP geen goede keuze is. Met andere woorden, men gebruikt vreemd genoeg NLP technieken om NLP af te raden …

Nochtans zijn er voldoende resultaten bekend uit de bedrijfswereld. De financiële organisatie Diners Club, vooral bekend voor hun kredietkaarten, investeerde in NLP vaardigheden voor elke manager en vertegenwoordiger op hun afdeling klantendiensten.  Daarbij lag de focus vooral op communicatie, zowel intern als met klanten.  Als resultaat van dit programma besteden de klanten 254% meer en verloor Diners Club 67% minder klanten.

Gekende internationale bedrijven zoals BMW, Fiat, Virgin, BT en vele anderen investeerden allemaal op een of andere manier in NLP opleidingen voor hun werknemers. Ook in België zijn er een aantal bedrijven, zoals onder andere de schoenwinkelketen Torfs, de kappersketen Kreatos en verffabrikant Boss Paints, bekende voorstanders van het gebruik van NLP in het bedrijfsleven.

Een aantal business scholen en universiteiten vinden het nuttig om NLP in hun curriculum op te nemen. Henley Business School, op plaats 36 in de Financial Times lijst van Europese business scholen, biedt NLP aan als een onderdeel van hun Master Of Science in Coaching en Behavioural Change. Kingston University London heeft NLP als onderdeel van hun MA in Supervision, Mentoring and Coaching, en Middlesex University biedt NLP aan als onderdeel van hun Sports Psychology programma’s.

Hoe kan je NLP effectief toepassen in jouw bedrijf.

Communicatie is vaak een van de belangrijkste uitdagingen binnen een organisatie. Het voorbeeld van Diners Club toont duidelijk het nut van NLP training om de communicatie te verbeteren, zowel binnen het bedrijf als met klanten.

Een essentiële component van NLP is om een model te maken van succesvol gedrag, om het daarna aan anderen binnen het bedrijf aan te leren. De Engelse afdeling van BMW gebruikte NLP om de patronen in de communicatie van de top 1% verkopers te modelleren.  Het succesvolle gedrag werd daarna aan elke verkoper in de organisatie aangeleerd. Het resultaat was dat de lancering van het volgende model alle verkoopsverwachtingen overtrof.

American Express en Fiat gebruikten NLP om beter formeel en informeel leiderschap te verspreiden doorheen hun organisatie.  Modelleren van de meest succesvolle leiders in jouw bedrijf is slechts één manier. Daarnaast kun je de nodige vaardigheden van leiders verbeteren zoals gerichte vragen stellen, groter inzicht verkrijgen in jezelf en in anderen, beter emoties beheersen en nog veel meer.

Zelf hebben we reeds vele directieleden, bedrijfsleiders, managers en HR managers opgeleid in onze open trainingen. Andere bedrijven kiezen er voor om om samen met ons een aangepaste training te bieden voor hun werknemers rond specifieke onderwerpen zoals ‘coaching vaardigheden voor de manager’, ‘faciliteren van verandering’, ‘creativiteit’, ‘vragen met impact stellen’, … Voor een grote bank hebben we succesvol “execution-gedrag” gemodelleerd om het daarna in een training voor de directie en het middenmanagement om te zetten.

Als je dit eens zelf wil ervaren, dan zien wij jou graag op een van onze gratis info-avonden, waar we jou NLP in detail uitleggen en laten beleven.



PS: voor de cijfers en feiten maakten we gebruik van verschillende bronnen.    
0 Comments
<<Previous
Forward>>

    Auteur

    Marc Innegraeve is Licensed Master Trainer en Master Practitioner of NLP. Hij maakt deel uit van het team assistenten van Dr. Richard Bandler, John La Valle en Kathleen La Valle, en van Paul McKenna.

    Archives

    March 2024
    September 2023
    June 2023
    September 2017
    July 2017
    January 2017
    November 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    April 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    June 2015
    April 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013

    Categories

    All
    Beter Communiceren
    Coaching

    RSS Feed