Braindrums NLP:
Tel: +32 473 27 22 66
  • NLP-PNL
  • Lees Onze Blog
  • Ons aanbod
    • NLP Practitioner training
    • NLP Master Practitioner training
    • NLP Coach
    • Hypnotic Practitioner
  • Over ons
  • Contact

Luisteren is belangrijk! Hoe stimuleer je gedragsverandering?

9/9/2023

0 Comments

 
Picture
Regelmatig hoor ik in een gesprek "ik weet dat ik zou moeten veranderen, maar ...", gevolgd door een aantal argumenten die mijn gesprekspartner in hun status quo houden. Ze willen wel veranderen, en weten dat dit beter zou zijn, maar toch zijn er een aantal elementen die hen tegenhoudt om hun oude gedrag achter zich te laten.
Als ze dan naar een coach stappen om ondersteuning te krijgen bij hun gedragsverandering, dan kan ik dit pas echt wanneer ik hen kan helpen om hun twijfels te overwinnen.
 
Dit gaat niet over manipulatie, de vrije keuze van een coachee vind ik enorm belangrijk. Het is niet mijn rol om te zeggen wat beter is voor iemand. De bedoeling van coaching is immers om mensen te helpen om hun keuzes in realiteit om te zetten.  Dit betekent dat luisteren een essentieel onderdeel is van coaching. Zonder te luisteren kom je niet te weten wat een coachee wil. Daarbij zijn goede vragen belangrijk, liefst nog op de goede momenten. Ik schrijf 'goede' vragen en vermijd 'juiste' vragen, omdat er voor mij geen 'juiste' en ook geen 'foute' vragen zijn.
 
Wanneer iemand twijfelt over verandering, dan zal die tijdens een gesprek over beide standpunten spreken. De persoon zal beschrijvingen of argumenten voor het nieuwe gedrag aanhalen, zoals "ik zou moeten sporten" of "ik ben steeds buiten adem wanneer ik een trap op moet", maar anderzijds ook tegenargumenten uiten: "ik heb nooit gesport, ik ben gewoon niet sportief" of "ik spendeer nu al te weinig tijd met mijn gezin". Stap 1 in het stimuleren van gedragsverandering, is het herkennen wanneer iemand spreekt over veranderen ten opzichte van wanneer iemand spreekt over het behouden van de status quo. Want als de coachee echt wil veranderen, is het mijn taak als coach om ervoor te zorgen dat de coachee meer spreekt over de verandering die hij of zij voor zichzelf wil, dan over die status quo. Anders gezegd, ik ga in stap 2 dieper in op de argumenten voor verandering en ik ga minder diep in op de beschrijving van de status quo. Dat doe ik in stap 3 door goede vragen te stellen. Er zijn verschillende vragen die je kan stellen wanneer iemand zegt "ik ben gewoon niet sportief".  Een eerste soort vragen gaat in de richting van "hoe weet je dat?" en "waarom niet?". Ze duwen de coachee in de richting van een zelfonderzoek naar argumenten waarom ze niet sportief zijn en dus ga je dieper in op de status quo. Je kan dan ook een antwoord verwachten die de beperkende overtuiging versterkt. Een andere soort vragen is in de stijl van "wat zou er gebeuren als je wel zou sportief zijn?". Deze vraag zet de coachee aan om buiten zijn of haar innerlijke wereld te kijken naar de mogelijkheden om wel sport te beoefenen en dus te veranderen. Je zou kunnen verwachten dat het de coachee vooruit helpt, en dat is wel zo, maar de vraag creëert een soort afstand tussen de persoon en sport beoefenen. Een vraag waarvan ik vind dat ze die afstand overbrugt en de coachee veel sneller in de beleving van hun doel brengt, is: "wat zou sport beoefenen doen voor jou?".  Alle drie vragen zullen jou naar een ander pad leiden tijdens de coaching sessie, en elk van die drie paden kunnen natuurlijk waardevol zijn, maar ze zijn niet alle drie even effectief als verandering belangrijk is. 
 
Welke vraag zou jij stellen?

0 Comments

Altered States: The Richard Bandler Story

6/24/2023

0 Comments

 
Het inspirerende verhaal van de co-creator van NLP samengebracht door John LaValle
0 Comments

Hoe politici NLP gebruiken

4/1/2018

0 Comments

 
Picture
Het is lang geleden dat ik nog eens met verbazing geluisterd heb tijdens het nieuws van Radio 1. Maar deze week was het zover, tijdens een interview met salonsocialist John Crombez, die met een gewiekst gebruik van taalpatronen, op een lepe manier zijn boodschap in de hoofden van de luisteraars probeerde binnen te schuiven.

Dit is wat hij zei: "Iedereen die mij hierover aanspreekt, zegt twee dingen: het is niet correct dat degene over wie het gaat van niks weet, en diegene die gelooft dat het niet georkestreerd is door de N-VA, is goedgelovig.”

Dit is een ongelofelijk doordachte zin, die hij niet zonder uiterst nauwkeurige voorbereiding heeft kunnen maken. Eventjes enkele van de uit de hypnose opgepikte Milton model taalpatronen op een rij zetten.

Citaten
De hele tekst presenteert hij als een citaat om de geloofwaardigheid van de uitspraak te verhogen. Hij zegt dit niet, maar wel iedereen die er hem over aanspreekt. Zo kan hij er achteraf zelf ook niet van beschuldigd worden dat hij dit in de schoenen van de NVA probeerde te schuiven wanneer blijkt dat Tom Meeuws terecht vervolgd werd. “Ik heb dit niet gezegd, het werd mij verteld."

Veralgemening
Het is niet zomaar iemand die dit tegen hem zegt, maar wel “iedereen”. Het kan goed zijn dat er slechts één persoon hem erover aangesproken heeft, maar dan nog klinkt iedereen (die hem erover aanspreekt) veel overtuigender.

Waardeoordeel op een weglating
Door gebruik te maken van wat we in NLP een verloren performatief noemen, namelijk “het is niet correct”, hebben we direct een waardeoordeel verbonden aan een gigantische weglating. Hij zegt immers niet: “Het is niet correct dat de persoon over wie het gaat niet geïnformeerd werd” maar wel “Het is niet correct dat de persoon over wie het gaat van niets weet”. Dat die persoon van niets weet, is dan weer de schuld van …. dat duidt hij in het tweede deel: de NVA, terwijl dit over een zaak van het gerecht gaat.

Oorzaak en gevolg
“Als je niet gelooft dat het georkestreerd is door de NVA, dan ben jij goedgelovig.” Met andere woorden, je mag geloven wat je wil, maar als je dit niet gelooft dan ben jij de naïeve dommerik. Eigenlijk moet je uit eigenbelang hier wel aannemen dat het georkestreerd is door de NVA, anders beschadig je jouw zelfbeeld.

Er staat nog veel meer in dit korte citaat, maar je hebt al door dat dit de soort van “pot verwijt de ketel" politiek is die de afstand met de burgers enkel maar vergroot en bovendien sterk polariserend werkt. Het toont aan dat er aan socialistische zijde nog werk genoeg is voor de vele spin-doctors achter de schermen, maar dit is niet het soort coaching gebaseerd op waarden dat ik in gedachten heb wanneer ik met parlementsleden en andere politici werk. 

NVA-ers en andere partijen … jullie zijn gewaarschuwd, dit wordt de vuilste campagne ooit.

Anderzijds zijn uitspraken als deze leuke oefeningen voor wie al wat bedreven is in het gebruik van NLP. 

0 Comments

Enkele tips voor een zonniger zijde in jouw leven.

9/17/2017

0 Comments

 
Picture
“Het is vandaag weer zo’n mottige regendag.” Is de zin op Radio 1 die aanleiding gaf om dit artikel te schrijven. Het is zo gemakkelijk om de dingen naar beneden te halen, met een paar doelgerichte – waarschijnlijk onbewuste – manieren om de dingen te zeggen, dat ik een reactie wel gepast vind.
 
Wie reeds een NLP opleiding bij ons volgde, merkt vast en zeker het taalpatroon in het zinnetje. Een regendag kan immers niet mottig zijn, jij bent het die jezelf mottig voelt omwille van die regen. En waarom zou je jouw slechte gevoel niet verspreiden naar jouw hele dag, en nu je toch bezig bent op Radio 1, naar heel Vlaanderen.
Dit taalpatroon waarbij je een kenmerk toebedeelt aan iets dat dit kenmerk eigenlijk niet kan hebben noemen we een “overtreding van selectiebeperking”. Ik weet het, een moeilijke naam, gebaseerd op het Engelse “selectional restriction violation”. Het maakt onderdeel uit van de metaforische taalpatronen van het Milton model, en is gebaseerd op de taal die Dr. Milton Erickson gebruikte tijdens zijn therapie en hypnose sessies.
De taalpatronen uit het Milton model hebben allemaal het kenmerk dat ze ons in meer of mindere mate beïnvloeden. Een zinnetje zoals “het is vandaag weer zo’n mottige regendag” is niet zo onschuldig als het lijkt. Deze techniek wordt dan ook regelmatig gebruikt in de reclame, denken we maar aan deze reclameslogan van BMW: “Groene paarden kosten minder”, of zelfs in politieke boodschappen, maar laten we daar even niet op ingaan.
 
Het vergt wat oefening om zelf dit patroon te kunnen gebruiken. Hier zijn enkele tips om dit taalpatroon beter in de vingers te krijgen.
 
Stap 1: Leer te luisteren voor dit taalpatroon zodat je er bewust van bent dat het gebruikt wordt. Wanneer je echt erop gaat luisteren ontdek je dat dit meer voor komt dan je zou denken, en worden ze zelfs grappig als je erover nadenkt: een wandelend buffet, zotte kosten, een warme stem, zonnige groeten, zwarte sneeuw zien, een lekker kookboek, al het treinverkeer lag plat, …
Ik hou zelf een notaboek bij waar ik de voorbeelden die ik oppik telkens noteer.
 
Stap 2: Begin zelf voorbeelden te bedenken. Je zal er een aantal vinden in vaste uitdrukkingen, zoals “zwarte sneeuw zien” of “de muren hebben oren”, maar je kan ook gaan experimenteren met nieuwe combinaties. Je zal merken dat sommige beter zullen werken dan anderen, en dat is niet zo belangrijk. Het is gewoon belangrijk om vele voorbeelden neer te schrijven, zodat je meer gewend wordt aan het taalpatroon.
 
Stap 3: Eenmaal je het taalpatroon onder de knie hebt, kan je het wat meer gericht gebruiken. Dan kan je gaan nadenken over welke eigenschap je aan iets wil toebedelen. Een concreet voorbeeld: laten we teruggaan naar de start en even denken of we iets positiefs kunnen koppelen aan een regendag … enkele mogelijkheden zijn een vruchtbare regendag, een verrassende regendag, … en ervaar dan of het jouw perspectief op de gebeurtenis kan veranderen.
 
Eenmaal je dit goed in de vingers hebt, kan je beginnen om dit taalpatroon ook in jouw communicatie naar anderen te gaan gebruiken. Wil je meer weten, kom dan naar een van onze Info-sessie NLP.

0 Comments

Als je wil leren veranderen, verander dan vaak.

9/4/2017

0 Comments

 
Picture
Veranderen is moeilijk, en duurt lang. Daarom is het meestal gemakkelijker om te beweren dat jouw “probleem” een deel van jouw identiteit is, of om je te verstoppen achter gelijk welk label dat jouw gedrag gekregen heeft.
 
Natuurlijk is veranderen moeilijk, maar autorijden is dat ook. En toch stappen dagelijks miljoenen mensen in hun auto en rijden weg naar hun bestemming alsof het niets is. En dat komt omdat ze eenvoudig begonnen zijn en na een tijd zoveel kilometers afgelegd hebben, dat ze er niet bij hoeven na te denken.
 
Wanneer we iets willen veranderen in ons leven, zijn we geneigd om naar de grote dingen te kijken en ons daarop te concentreren: stoppen met roken, een angst overwinnen, grip krijgen op ons uitstelgedrag … Het zijn natuurlijk ook die dingen die de grote obstakels vormen in ons leven. En de weg daar naartoe gebeurt in kleine stapjes. Het is een vaak gebruikte metafoor dat een vliegtuig nooit recht naar zijn bestemming vliegt, maar om de zoveel tijd stelt de piloot de koers bij om uiteindelijk op de eindbestemming te landen. Deze metafoor interpreteren we vaak inhoudelijk, maar ze telt evengoed voor de methode en structuur van verandering.
 
Het basisidee is dat wanneer iets moeilijk is, je het dan vaker moet doen. Anders wordt het nooit gemakkelijk. Maar dat betekent niet dat je telkens weer een grote verandering dient te maken. Wel dat je elke dag iets nieuws verandert, en blijft volhouden. En dan zijn kleine veranderingen die jouw leven waardevoller maken even belangrijk als grote veranderingen. Ik hoorde overlaatst een militair een voordracht geven over verandering, en hij gaf het voorbeeld om te beginnen met elke dag je bed op te maken. Laat elke verandering voldoen aan volgende 4 regels:
 
1) Kies voor een vast moment of een vaste trigger voor het nieuwe gedrag. Voor het opmaken van jouw bed, kan dit een onderdeel worden van jouw ritueel om op te staan.
2) Weet precies hoe je dit nieuwe gedrag gaat uitvoeren.
3) Zorg voor een vorm van beloning bij het succesvol uitvoeren van jouw nieuw gedrag.
4) De voordelen van jouw nieuw gedrag, moeten de voordelen van jouw vroeger gedrag evenaren of overtreffen.
 
Tenslotte, begin met kleinschalig, nieuw gedrag! Je bed ‘s ochtends opmaken, elke werkdag bij het thuiskomen iets leuks doen, elke middag een appel eten, … Als je elke dag iets toevoegt en volhoudt, bouw je een nieuwe vaardigheid, namelijk die van verandering. Zo kan verandering voor jou een stuk gemakkelijker worden …

0 Comments

Hoe word jij (een betere) ondernemer?

8/20/2017

0 Comments

 
Picture
 “Je wordt geboren als ondernemer” is één van die fabels die door velen voor waarheid wordt genomen. Ondernemen is een combinatie van vaardigheden die we in dit artikel gaan toelichten. Natuurlijk, hoe vroeger en hoe vaker je een vaardigheid stimuleert en oefent, hoe beter je hierin wordt. Elk moment is een nieuwe kans om deze vaardigheden te verwerven en te ontwikkelen. Niemand moet ondernemer worden, maar het blijft een excuus om te zeggen dat jij niet als ondernemer geboren bent. Vandaag, 21 augustus is het wereldondernemersdag, en dat is een goede gelegenheid om de vaardigheden toe te lichten.
 
In tegenstelling tot de vele copycats – zelfs in NLP-training – is een ondernemer iemand die nieuwe dingen naar een bepaalde doelgroep brengt. Dit vergt een combinatie van een aantal vaardigheden:
  • Innovatie, of het vermogen om ideeën naar realiteit om te zetten
  • Verkopen, of toegevoegde waarde naar een specifieke doelgroep brengen
  • Leiderschap, of anderen bewegen in de uitvoer van jouw plan
  • Initiatief nemen, of door actie waarde leveren
  • Doorzettingsvermogen, of de kracht om te kunnen opstaan na mislukking
  • Aanpassingsvermogen, of de flexibiliteit om plannen te kunnen bijsturen
 
Naast deze vaardigheden zijn er nog 2 belangrijke inzichten nodig:
  • Middelen in combinatie met inzicht in de markt waardoor je als ondernemer bepaalde risico’s kunt wegnemen. Hierdoor lijkt het alsof je als ondernemer risico neemt, maar in werkelijkheid is dat niet zo.
  • Business acumen, of wat je kan leren op een goede business school.
 
Al deze vaardigheden komen op een of andere manier wel aan bod in onze NLP opleidingen, maar hier zijn enkele simpele dingen die jij onmiddellijk kunt doen.  Maak een inventaris voor jezelf hoe goed je bent op elk van de 8 punten hierboven. Je kan jezelf scoren op 10.
 
Innovatie 7
Verkopen 4
Leiderschap 6
Initiatief nemen 7
Doorzettingsvermogen 8
Aanpassingsvermogen 7
Risico wegnemen 5
Business acumen 9
 
Kies de 2 domeinen waarop je vooruitgang wil boeken, en hang daar een nieuwe score aan vast die je binnen de 6 maanden wil bereiken.
 
Verkopen 4 => 6
Risico wegnemen 5 => 7
 
Bepaal nu hoe je zou weten dat je die score bereikt hebt.
 
Ik zou op verkopen een 6 halen, als ik minstens elke dag 1 afspraak heb met een nieuwe klant, en op 5 afspraken minstens 1 deal sluit van 3000 euro.
Ik zou op risico wegnemen een 7 halen, als ik mijn producten goedkoper kan leveren dan mijn concurrenten en toch meer winst kan maken.
 
Je hebt nu een doel om aan te werken door de eerste definitie van persoonlijke kracht te gebruiken: “Weet waar je goed in bent, en waar je niet goed in bent, zodat je weet wat de volgende stap is.” (bron: Dr. Richard Bandler)
 
Vervolgens kan je de tweede definitie van persoonlijke kracht gebruiken, namelijk de kracht om actie te ondernemen. En die bestaat uit 4 delen (bron: Tony Robbins):
  1. Weet wat je wil – dat heb je net gedaan
  2. Neem zo veel mogelijk actie. Schrijf voor elk doel minstens 100 mogelijke acties uit en begin eraan.
  3. Observeer welke actie werkt, en wat niet werkt zodat je weet waar je moet bijsturen.
  4. Gebruik rolmodellen als voorbeelden. Wie heeft reeds gedaan wat ik wil bereiken, en waarvan ik kan leren.
 
Als we dit even concreet maken met ons eerdere voorbeeld:
 
Doel: beter kunnen verkopen – minstens elke dag 1 afspraak met een nieuwe klant, en op 5 afspraken minsten 1 deal sluiten van 3000 euro.
 
Acties: elke maandag minstens klanten beginnen bellen tot ik minstens 5 afspraken heb, een boek lezen over SPIN Selling, een video bekijken van Zig Ziglar, een training volgen van Brian Tracy, meer oefenen door ook voor anderen te gaan verkopen …
 
Bijsturen: op dit moment moet ik te veel mensen bellen om voldoende afspraken te krijgen, dus probeer ik verschillende alternatieve manieren om via de telefoon een afspraak te krijgen
 
Rolmodel: na SPIN selling, Zig Ziglar, Brian Tracy en nog vele andere modellen geprobeerd te hebben, heb ik een persoon ontmoet die sommige van deze modellen in realiteit gebruikt en uitstekend verkoopt. Ik ga nu met hem mee om van hem te leren …
 
Dit is een kort artikel, maar 1 ding zou al duidelijk moeten zijn. Neem 2 personen en hun noden om hun ondernemerschap te verbeteren zullen zeer verschillend zijn. In de perceptie van velen betekent dit dat ondernemerschap aangeboren is, en dus iets dat je niet kan leren. En dat is dus een foute interpretatie van de inhoud door gebrek aan kennis van de structuur.
 
Wat je nodig hebt is een onderliggende structuur en een bouwmodel voor vaardigheden, waarop jij jouw noden kan invullen.  Een soort blauwdruk voor mentale processen dat toelaat om snel nieuwe vaardigheden te leren en te verfijnen, en dat wij dank zij NLP kunnen bieden. Om dat te demonstreren heb ik wat meer tijd nodig, dan gewoon een artikel. Kom daarom eens langs op een van onze open sessies, meestal op de eerste dinsdag van de maand, om 20u te Leuven. 

0 Comments

Leer iemand kennen in 5 vragen

7/26/2017

0 Comments

 
Picture
In gesprekken met anderen ervaren velen twee hindernissen die een vlotte interactie moeilijk maken. De eerste is het opbouwen van een gesprek, en de tweede is het verkrijgen van een beter inzicht in de gesprekspartner. Nochtans kan je met slechts 5 vragen beide hindernissen overwinnen.
Deze 5 vragen creëren een context om te praten, en laten voldoende vrijheid om ze op heel intieme of net op heel oppervlakkige manier inhoudelijk te beantwoorden. Anderzijds geeft de structuur waarmee de vragen beantwoord worden en goed inzicht in een aantal voorkeuren van jouw gesprekspartner ongeacht of hij inhoudelijk in de diepte gaat of aan de oppervlakte blijft.
 
Als eerste stap kies je een context. In het voorbeeld hier nam ik “vriendschap” als context, maar andere mogelijkheden zijn “kunst”, “werk”, “relaties”, … De ene context is al toegankelijker voor een eerste gesprek dan de andere.
 
Vraag 1: Wat vind jij belangrijk in …? – Wat vind jij belangrijk in vriendschap?
Het antwoord op deze vraag geeft jou de waarden en criteria die van belang zijn voor jouw gesprekspartner in de context van het onderwerp. Als die waarden niet ingevuld worden, dan zal jouw gesprekspartner uiteindelijk afhaken.
 
Vraag 2: Waarom is dit voor jou belangrijk?
Inhoudelijk zal dit jou meer informatie geven. Structureel zijn er slechts twee antwoorden mogelijk. Ofwel zal jouw gesprekspartner beschrijven wat hij niet wil, ofwel wat hij wel wil. Dit geeft jou aan of je meer moet praten over nadelen of over voordelen.
 
Vraag 3: Hoe weet je dat je goed bent in …? Hoe weet je dat je zelf een goede vriend bent?
Inhoudelijk kan deze vraag de nodige informatie geven over wat iemand verwacht van een vriend. Structureel geeft het antwoord weer in welke mate je als vriend de vriendschap met jouw gesprekspartner kunt beïnvloeden.
 
Vraag 4: Hoe weet je dat iemand een goede vriend is?
Met deze vraag kom je te weten langs welk communicatiekanaal je best communiceert om de vriendschap te verstevigen: in beelden, door te praten, door dingen te doen …
 
Vraag 5: Hoe sta je tegenover jouw vrienden nu ten opzichte van één jaar geleden?
Het antwoord op deze vraag geeft aan in welke mate jouw gesprekspartner open staat voor veranderingen in de vriendschap.
 
Dit artikel geeft nog niet alle details en nuances mee, die je uit de antwoorden zou kunnen halen. Maar de interactie die je verkregen hebt door het stellen van deze of soortgelijke vragen, geeft jou een basis om een gesprek op te bouwen en een minimum aan inzicht geven in de andere persoon.
Veel succes.
 

0 Comments

Echt leren is kunnen loslaten

7/9/2017

0 Comments

 
Picture
Er zijn helaas steeds meer mensen die NLP kennen, waardoor er steeds minder NLP echt kunnen toepassen. Kennis wordt te vaak verward met vaardigheid, ook – en vooral – door sommige trainers.
We beelden ons in dat structuur en informatie leidt tot vaardigheid. Leren lopen, fietsen, of met de auto leren rijden tonen aan dat dit niet zo is. En dan komt dat ene zinnetje naar boven dat alles kan veranderen: “Sta open voor alles, maar hecht je aan niets.”
Het zinnetje duidt op twee belangrijke functies in onze hersenen die werkelijk leren in de weg staan. “Sta open voor alles” wijst ons op onze rationele filters die vaak niet toelaten om het evidente te zien, ook al staan we met onze ervaring op de eerste rij. “Hecht je aan niets” herinnert ons aan onze gewoontes die in ons onbewuste geslopen zijn en die ons beletten om iets nieuws te proberen. Immers, onze hersenen hebben een voorkeur voor wat hetzelfde is, maar leren van wat verschillend is.
 
Er zijn twee uitdagingen om levenslang te kunnen leren.
Filters zijn alsof je doorheen een bril met een kleurenfilter een brief wilt lezen, die beschreven werd met inkt in de gefilterde kleur. Hoelang je ook kijkt, totdat jij jouw bril af zet, zie je enkel een onbeschreven blad. Kan jij jezelf de juiste vragen stellen om dwars doorheen jouw filters te prikken?
De meesten onder ons ervaren het sturen van onze gewoontes als het herden van katten. Ons onbewuste leidt een eigen leven, niet noodzakelijk in de meest productieve of leerrijke richting. Hoe krijg je grip op jouw emoties, jouw gedachten en overtuigingen die jouw gewoontes sturen?
 
Dit is net waar de trainer of coach het verschil maakt. Die trainer die jou echt iets kan leren, op welk gebied dan ook, breekt doorheen jouw filters en weekt jou los van jouw gewoontes, overtuigingen en gedachten. “Sta open voor alles, maar hecht je aan niets!” Wanneer jij hiervoor klaar bent, zie ik jou graag op onze trainingen verschijnen.

0 Comments

6 voorbeelden over hoe NLP te gebruiken in reclame

1/12/2017

0 Comments

 
Picture
Ooit moet er iemand gedacht hebben dat het eigenlijk best wel veel pijn deed om nagels met de blote vuist in het hout te kloppen, en prompt werd de hamer uitgevonden. Diezelfde hamer is ondertussen een eigen leven gaan leiden, los van het nagels kloppen. Thor lost er in films allerlei wereldproblemen mee op, een smid is er ijzer mee gaan bewerken, een rechter houdt er de orde mee in de rechtzaal en een veilingmeester sluit er een verkoop mee. Zo gebeurt het met vele instrumenten en dus ook met NLP. NLP werd ooit in kaart gebracht om mensen te helpen veranderen, en daar is een sterke overtuigingskracht voor nodig. En die overtuigingskracht kan op verschillende plaatsen van nut zijn, dus ook in de reclame. Iets meer dan 2 jaar geleden schreef ik al eens een artikel over het gebruik van NLP in de reclame. Toen ik deze week de brochure van BMW in de bus kreeg, besloot ik dat het tijd was voor een update. Alle volgende voorbeelden komt uit hun brochure. Per voorbeeld neem ik er één ding uit, al zitten er in sommige voorbeelden meerdere technieken in verborgen.
 
De toekomst begint nu.
Deze bewering is een verifieerbare waarheid zonder werkelijke inhoud. De toekomst begint immers altijd nu. Dit is het soort beweringen die door waarzeggers en in horoscopen gebruikt worden. Het laat de lezer toe om “ja” te zeggen en te bevestigen, of in NLP taal: pacing and leading.
 
De toekomst is elektrisch.
Hoe plaats je een overtuiging in iemand zijn hoofd? Door gebruik te maken van heel specifieke taalpatronen, in dit geval een complex equivalent. Dit is een taalpatroon waarbij je twee begrippen met elkaar verbindt als hetzelfde, zonder dat dit echt zo is. Het typische voorbeeld hiervan is “tijd is geld”. In dit geval “de toekomst is elektrisch”, een grote veralgemening die niet eens waar hoeft te zijn.
 
In de toekomst vertrouwt U op de business atleet.
Mag ik nog zelf kiezen waarop ik vertrouw? Hier plaatst BMW een suggestie over waar ik mijn emotie – vertrouwen – aan zal verbinden. Dit noemen we gedachtenlezen, een techniek om een bepaalde emotie in ons hoofd te plaatsen. Om ons hiervan af te leiden gebruikt BMW bovendien een ongewone term: “business atleet” wat ook een NLP techniek is (weet je welke?).
 
Blik op de toekomst, passie voor het verleden.
In deze zin worden twee van onze zintuigen met elkaar verbonden. “Blik” verbindt onze visuele representatie met ons gevoel in het woord “passie”. In NLP taal noemen we dit overlappende representatie. Zo kan BMW een groter publiek aanspreken en een rijkere ervaring geven aan de lezer.
 
Meer doen met minder, ook dat is de toekomst.
Meer wat? Minder wat? Deze woorden zijn zo vaag en voor ruime interpretatie vatbaar dat je er in Nederland zelfs mee voor de rechtbank kan komen (de zaak Wilders). De neiging van ons onderbewuste is dat we wat weggelaten is, invullen vanuit onze eigen leefwereld. Gebruik maken van zo’n vergelijkende weglating zorgt er dan ook voor dat je als reclamemaker meer mensen gaat aanspreken. En dat is precies wat BMW wil natuurlijk.
 
De toekomst is mmmmmmmmmm.
Is er iemand die weet wat mmmmmmmmmm is? Het gevoel van een bungee-jump? Een wandeling in het park? Een gezellig plekje aan de haard? Opnieuw is iets weggelaten wat je zelf vanuit eigen ervaring moet invullen. Het enige dat duidelijk is, is dat het om een positief gevoel gaat. En eenmaal jij jouw favoriet positief gevoel hebt gebruikt om dit in te vullen, wordt het direct verbonden met de toekomst, en in dit geval dus met BMW.
 
Je vindt nog veel meer taalpatronen in deze voorbeelden, zoals vooronderstellingen, metaforische taalpatronen en nog veel meer. Het is niet de bedoeling om deze voorbeelden tot in het detail te analyseren. Onze rationeel brein beweert heel graag dat wij natuurlijk niet toegeven aan deze reclametrucjes, helaas heeft ons rationeel brein bijna geen controle over ons emotionele onbewuste. Keer op keer tonen studies aan dat dit werkt.
 
De werkelijke vraag is nu, hoe begint iemand hieraan?
 
De eerste stap was om een thema te kiezen waarmee ze hun product willen verbinden, in dit geval “de toekomst”. De achterliggende boodschap is duidelijk: “BMW is de auto van de toekomst.”
 
In een tweede stap zullen ze gekozen hebben voor een aantal concrete boodschappen die ze hieraan willen toevoegen. Die boodschappen zouden de volgende kunnen zijn:
  • BMW biedt elektrische wagens: De toekomst is elektrisch.
  • Vertrouw op BMW: In de toekomst vertrouwt U op de business atleet.
  • Het gevoel is nog steeds dat van BMW: Blik op de toekomst, passie voor het verleden.
  • BMW is zuinig en ecologisch bewust: Meer doen met minder, ook dat is de toekomst.
 
In een derde stap zoek je naar mogelijke taalpatronen die zouden kunnen helpen om deze boodschappen over te brengen. Dit waren misschien enkele van de mogelijkheden die het niet gehaald hebben …
 
Overtreden van selectiebeperkingen: Uw groene wagen in de traditionele BMW kleuren.
Ambiguïteiten: De wagen die de toekomst in een stroomversnelling brengt.
Vooronderstellingen: Vertrouw op een toekomst samen met evenveel passie als in het verleden.
Verborgen commando’s: Rijden met een elektrische wagen is goedkoop.
 
Wat houdt jou tegen om dit ook te doen? Misschien niet in de reclame, maar zijn er niet dagelijks momenten waarop je mensen wil overtuigen, ook met de meest goede bedoelingen? Om te stoppen met roken, om toch maar water te drinken wanneer je met de wagen op stap bent, om zich aan de snelheidsbeperkingen te houden, om mensen te blijven motiveren, …
 
Meer informatie? Kom naar een van onze opleidingen of gratis info-avonden.

0 Comments

Hoe zet je doelen: 4 voorwaarden voor effectieve doelen

11/30/2016

2 Comments

 
Picture
Hoe vaak zetten we onszelf doelen die van begin af aan niet kunnen werken? Hierdoor komen we soms zelfs met een ongekende snelheid terecht in die situatie die we echt niet willen. We willen vermageren en merken dat we op het einde van de rit meer wegen dan wanneer we enkele maanden geleden aan ons dieet begonnen. We nemen goede voornemens aan het begin van het jaar, en nog voor maart eindigt, zijn we alles vergeten en hebben we het tegengestelde bereikt. In dit artikel geven we jou enkele tips die jou zullen helpen om dichter bij jouw doelen te geraken. En wie inschrijft op onze nieuwsbrief krijgt een extra gratis vragenlijst zodat jij jouw doelen nog gemakkelijker kan realiseren.
 
Alles heeft te maken met de manier waarop onze doelstellingen in ons hoofd zitten. Vaak formuleren we onze wensen en verlangens zo dat we ze zeker niet kunnen bereiken. Wanneer we tegen onszelf zeggen dat we geen chocolade meer willen eten, dan kunnen we alleen nog maar aan chocolade denken. Wanneer we tegen onszelf zeggen dat we niet meer zo zenuwachtig willen zijn tijdens het spreken voor een publiek, dan zien we onszelf trillend op onze benen op het podium. Vanzelfsprekend werkt dit niet. En toch blijven we dit doen … Tijd voor een andere aanpak!

Picture

    Zet effectieve doelen

Gratis spiekbriefje voor effectieve doelen!
Doelen die werken voldoen aan bepaalde voorwaarden. We noemen zo’n doelen welgevormd. Wanneer we onze doelen zo herformuleren of bijschaven – bijvoorbeeld met onze gratis vragenlijst – zodat ze aan deze voorwaarden voldoen, dan zullen ze op zo’n manier in ons hoofd zitten dat we er gemakkelijker naartoe werken. Dit zijn de 4 belangrijke voorwaarden voor welgevormde doelen:
 
Voorwaarde 1: Een doel is positief
Het woord positief heeft te maken met richting, niet met morele of ethische aspecten of met de intentie van onze wensen. Een doel moet zo geformuleerd zijn dat wanneer we aan ons doel denken, wij een beeld hebben van we willen bereiken in plaats van het beeld van wat we willen vermijden. We willen in ons hoofd het beeld waarin we rustig voor een publiek staan, en niet het beeld waar we angstig of zenuwachtig voor het publiek staan.
 
Voorwaarde 2: Jouw doel heb je in eigen handen
Van de vele dingen die voor jou van belang zijn, kan je er maar een beperkt aantal beïnvloeden. Er zijn vele elementen in jouw leven waar jij grip op hebt, al besef je dat niet altijd: jouw emoties, jouw acties, jouw beslissingen, jouw vaardigheden, jouw overtuigingen, jouw waarden … Dingen die je niet onder controle hebt, zijn de reacties en acties van anderen, de beschikbaarheid van materiële zaken of geld, toekomstige gebeurtenissen of natuurrampen, … Richt jouw doelen op dat deel waar jij grip op hebt. Al de rest dat je krijgt, zijn beloningen.
 
Voorwaarde 3: Jouw doel is ecologisch voor jou en jouw leven
Dat het bereiken van jouw doel jou geen schade zou mogen bereiken in andere delen van jouw leven lijkt logisch. Toch komt het regelmatig voor of hebben we er minstens schrik van. Hoe vaak horen we niet dat we 10 kg zullen bijkomen wanneer we stoppen met roken. Het is ook belangrijk dat je de voordelen die je nu hebt, ook behoudt wanneer jij jouw doel bereikt. Als je rookt om jouw stress onder controle te kunnen houden, dan is het belangrijk dat je op een andere manier jouw stress onder controle krijgt wanneer je stopt met roken.
 
Voorwaarde 4: Jij kan jouw doel ervaren
Het versterkt jouw drijfveer om jouw doel te bereiken als je het al eens mentaal beleefd hebt. Dit gaat verder dan louter visualiseren. Wij willen dat jij in elk zintuig ervaart hoe het zou zijn wanneer jouw wensen in vervulling gaan. Het zorgt er voor dat je precies weet waar je naartoe gaat, hoe ver je nog van jouw doel bent en wanneer je jouw doel bereikt.
 
Welke doelen zijn voor jou het moeilijkst om te halen? Wat doe jij om toch jouw doelen zo gemakkelijk mogelijk te bereiken? Laat hieronder jouw commentaar na!
 
We hebben een vragenlijst gemaakt zodat jij deze voorwaarden kan toepassen op jou doelen. En jij krijgt deze vragenlijst gratis wanneer jij je inschrijft op onze nieuwsbrief. Vul het bijhorende formulier in en krijg onmiddellijk toegang tot de vragenlijst.
2 Comments
<<Previous

    Auteur

    Marc Innegraeve is Licensed Master Trainer en Master Practitioner of NLP. Hij maakt deel uit van het team assistenten van Dr. Richard Bandler, John La Valle en Kathleen La Valle, en van Paul McKenna.

    Archives

    June 2023
    April 2018
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    January 2017
    November 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    April 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    June 2015
    April 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    April 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013

    Categories

    All
    Beter Communiceren
    Coaching

    RSS Feed